Aureola i rozświetlenie

Według reguł akademickich są to błędy, których należy unikać. Jednak w myśl współczesnych pojęć twórczych te niegdysiejsze „błędy” mogą się stać efektownymi środkami wyrazu, jeśli ich użyjemy we właściwym miejscu, aby w sposób graficzny przedstawić promieniowanie bezpośrednio widocznego światła. Jakkolwiek w rzeczywistości nie występują, aureola i rozświetlenie odpowiadają przecież w dużym stopniu wrażeniu, jakie odnosimy spoglądając na silne źródło światła: doznajemy przy tym częściowego olśnienia, widzimy plamy przed oczami, przedmioty dostrzegamy jak przez mgłę, a cały obraz wydaje się rozpływać w morzu światła. Chcąc przedstawić takie wrażenia wizualnie, nie powinniśmy się wzdragać przed fotografowaniem wprost w kierunku światła – i wykorzystaniem uzyskanych zdjęć. Wyniki będą zależały od rodzaju i intensywności światła, usytuowania jego źródła na zdjęciu, konstrukcji obiektywu, wielkości otworu przysłony i czasu naświetlania. Jeśli przed obiektywem umieścimy kawałek zwykłej siatki z cienkiego drutu miedzianego, to punktowe źródła światła (na przykład latarnie uliczne w nocy) zamienią się w czteroramienne gwiazdy. Chcąc otrzymać gwiazdy ośmioramienne, stosujemy dwie takie siatki obrócone względem siebie o 45°. Wielkość tych gwiazd rośnie wraz z ekspozycją. Ponieważ ekran tego rodzaju działa jednocześnie jak siatka dyfrakcyjna, a więc zmiękcza rysunek, obraz traci na ostrości. Powstająca przy tym nieostrość nie ma zresztą zwykle znaczenia w przypadku zdjęć, do jakich stosuje się takie akcesoria: romantycznych zdjęć kobiet w technice high-key i nocnych zdjęć wielkomiejskich ulic, gdzie oddanie nastroju jest ważniejsze od dokumentalnej ścisłości przekazu.

Comments are closed.

Fotografia zdjecia krajobrazow czym jest barwa jasnosc jasnosc we wnetrzach naturalnosc o 2 lista rozrywkowa cechy niefotogenicznosci nieporzadek i chaos nieprawidlowe swiatlo falszerstwo jak widziec fotograficznie rzeczywistosc o 3 lista rozrywkowa o 2 jak ksztaltowac obraz fotograficzny jak korzystac z energii elektrycznej przerwanie obwodu barwa przezroczy jak eksponowac przy swietle sztucznym o 4 lista rozrywkowa o 3 lampa blyskowa swiatlo decyduje o nastroju obrazu swiatlo wplywa na efekt swiatlocienia funkcja cienia cien jako forma o 5 lista rozrywkowa o 4 przerysowanie perspektywiczne obiektu papiery barwne wywolywanie swiatlo lampy przebieg pracy o 6 lista rozrywkowa o 5 praktyka powiekszania jak przechowywac chemikalia wywolywacze jak przygotowywac roztwory etykiety o 7 lista rozrywkowa o 6 woda do roztworow temperatura kapieli stezenie roztworow widzenie fotograficzne widzenie oka o 8 lista rozrywkowa o 7 reakcja oka czego nie widzi oko lustrzanki cechy fotogenicznosci pojecie cech fotogenicznosci o 9 lista rozrywkowa o 8 niedoskonale zdjecia niepewnosc poczatkujacego pojecie symbolu fotograficznego potrzeba sterowania podejscie do obiektu o 10 lista rozrywkowa o 9 ujecie cele ujec kierunek swiatla kontrast oswietlenia o 11 lista rozrywkowa o 10 sztuczne swiatlo swiatlo bezposrednie aureola i rozswietlenie nasadki zmiekczajace swiatlo odbite i przefiltrowane o 12 lista rozrywkowa o 11 stosowanie swiatla odbitego swiatlo dzienne zabarwione swiatlo niebieskie swiatlo swiatlo sztuczne o 13 lista rozrywkowa o 12 instrumenty astronomiczne lunety aparaty lunety i teleskopy pola gwiezdne o 14 lista rozrywkowa o 13 mglawice slonce i planety kontrast fazowy zywe preparaty mikroskopia interferencyjna o 15 lista rozrywkowa o 14 mikroskopia elektronowa skanowanie synchronizacja fotografia ultraszybka oswietlenie blyskowe o 16 lista rozrywkowa o 15 zrodla swiatla krotkie blyski szybkie fotografie urzadzenia synchronizujace materialy zdjeciowe lista rozrywkowa o 16