Fotografia ultraszybka

Zastosowanie w roku 1881 przez Ernsta Macha iskry elektrycznej do zdjęć migawkowych ultrakrótkich – do pojedynczych zdjęć, nie serii obrazów-stanowiło początek rozwoju fotografii ultraszybkiej. W latach 1892-1900 udało się jemu, a następnie innym, sfotografować w ten sposób pocisk wlocie. Przypomnijmy aparaty Mareya i jego asystenta Luciena Bulla, które dosłownie zlikwidowały tajemnicę czasu. Jednakże pierwszym praktycznym rozwiązaniem migawkowej fotografii szybkich ruchów była Stroborama braci Seguin zrealizowana w latach 1925-1926. Od tego czasu aparaty tego typu zostały znacznie ulepszone dzięki postępom w dziedzinie optyki i elektroniki. Fotografia ultraszybka umożliwia rejestrację zjawisk przebiegających z dużą szybkością, a więc wykonywanie zdjęć przy bardzo krótkim czasie naświetlenia, ok. 107-109 sekundy, oraz zdjęć filmowych o bardzo dużej częstotliwości. Można bez przesady powiedzieć, że fotografia ultraszybka pozwala na ?mikroskopową” analizę czasu. Dzięki niej można wykonać zdjęcia, których celem jest uzyskanie tylko jednego obrazu obiektu poruszającego się bardzo szybko, obrazu w określonych pozycjach, specjalnie interesujących, zdjęcia służące obserwacji i badaniu mechanizmu zjawisk szybko przebiegających. Zasadnicze problemy fotografii ultraszybkiej stanowią wymagane w niej: bardzo krótki czas naświetlania, dostateczne oświetlenie i – w przypadku serii zdjęć – bardzo duża ich częstotliwość.

Comments are closed.

Fotografia zdjecia krajobrazow czym jest barwa jasnosc jasnosc we wnetrzach naturalnosc o 2 lista rozrywkowa cechy niefotogenicznosci nieporzadek i chaos nieprawidlowe swiatlo falszerstwo jak widziec fotograficznie rzeczywistosc o 3 lista rozrywkowa o 2 jak ksztaltowac obraz fotograficzny jak korzystac z energii elektrycznej przerwanie obwodu barwa przezroczy jak eksponowac przy swietle sztucznym o 4 lista rozrywkowa o 3 lampa blyskowa swiatlo decyduje o nastroju obrazu swiatlo wplywa na efekt swiatlocienia funkcja cienia cien jako forma o 5 lista rozrywkowa o 4 przerysowanie perspektywiczne obiektu papiery barwne wywolywanie swiatlo lampy przebieg pracy o 6 lista rozrywkowa o 5 praktyka powiekszania jak przechowywac chemikalia wywolywacze jak przygotowywac roztwory etykiety o 7 lista rozrywkowa o 6 woda do roztworow temperatura kapieli stezenie roztworow widzenie fotograficzne widzenie oka o 8 lista rozrywkowa o 7 reakcja oka czego nie widzi oko lustrzanki cechy fotogenicznosci pojecie cech fotogenicznosci o 9 lista rozrywkowa o 8 niedoskonale zdjecia niepewnosc poczatkujacego pojecie symbolu fotograficznego potrzeba sterowania podejscie do obiektu o 10 lista rozrywkowa o 9 ujecie cele ujec kierunek swiatla kontrast oswietlenia o 11 lista rozrywkowa o 10 sztuczne swiatlo swiatlo bezposrednie aureola i rozswietlenie nasadki zmiekczajace swiatlo odbite i przefiltrowane o 12 lista rozrywkowa o 11 stosowanie swiatla odbitego swiatlo dzienne zabarwione swiatlo niebieskie swiatlo swiatlo sztuczne o 13 lista rozrywkowa o 12 instrumenty astronomiczne lunety aparaty lunety i teleskopy pola gwiezdne o 14 lista rozrywkowa o 13 mglawice slonce i planety kontrast fazowy zywe preparaty mikroskopia interferencyjna o 15 lista rozrywkowa o 14 mikroskopia elektronowa skanowanie synchronizacja fotografia ultraszybka oswietlenie blyskowe o 16 lista rozrywkowa o 15 zrodla swiatla krotkie blyski szybkie fotografie urzadzenia synchronizujace materialy zdjeciowe lista rozrywkowa o 16