Funkcja cienia

2Jak wykazuje przedstawiony powyżej eksperyment, światło i cień odgrywają względem siebie rolę pozytywu i negatywu i są dwoma równie ważnymi formami tego samego elementu, choć z przeciwnymi znakami. Uzupełniają się one i wzmacniają wzajemnie przez kontrast swoich charakterystycznych właściwości. Podczas jednak gdy większość fotografów poświęca wiele uwagi rodzajowi i rozkładowi światła na zdjęciach, to zwykle zaniedbują oni cienie. Nie wiedzą o tym-lub zapominają – że cień spełnia trzy funkcje odnoszące się do graficznego oddziaływania obrazu. Cień jako symbol głębi. Ważność cienia dla prawidłowego oddania głębi wykazuje następujący eksperyment: wykonujemy trzy zdjęcia płaskorzeźby widzianej na wprost. Pierwsze – przy bezcieniowym oświetleniu czołowym, drugie-przy oświetleniu skośnym, padającym pod ostrym kątem od lewego górnego rogu obrazu, trzecie -jak drugie, z tą różnicą, że oświetlenie wychodzi z prawego dolnego rogu. Następnie porównujemy te zdjęcia. Stwierdzamy, że pierwsze z nich wydaje się płaskie, gdyż brak cieni powoduje zanik wrażenia głębi. Drugie ma wygląd zgodny z rzeczywistością, ponieważ widać na nim wypukłość przedmiotu. „Głębię” dostrzegamy także na trzecim zdjęciu, ale jest ona odwrotnie skierowana. Kształty wypukłe w oryginale wyglądają tu na zagłębienia, a formy zagłębione – na wypukłości. Ten sam efekt można zaobserwować na lotniczych zdjęciach gór, jeśli oś optyczna aparatu była skierowana pionowo w dół. Zdjęcia takie nie mają naturalnie ani „góry”, ani „dołu”. Kiedy się je trzyma w ten sposób, że cienie padają mniej więcej w dół i w kierunku prawego dolnego rogu, to odwzorowanie sprawia naturalne wrażenie. Jeżeli natomiast pozycja obrazu sprawia, iż cienie są skierowane w stronę lewego górnego rogu, to krajobraz wydaje się jakby odwrócony: góry zamieniają się w kratery, a doliny – w łańcuchy górskie.

Comments are closed.

Fotografia zdjecia krajobrazow czym jest barwa jasnosc jasnosc we wnetrzach naturalnosc o 2 lista rozrywkowa cechy niefotogenicznosci nieporzadek i chaos nieprawidlowe swiatlo falszerstwo jak widziec fotograficznie rzeczywistosc o 3 lista rozrywkowa o 2 jak ksztaltowac obraz fotograficzny jak korzystac z energii elektrycznej przerwanie obwodu barwa przezroczy jak eksponowac przy swietle sztucznym o 4 lista rozrywkowa o 3 lampa blyskowa swiatlo decyduje o nastroju obrazu swiatlo wplywa na efekt swiatlocienia funkcja cienia cien jako forma o 5 lista rozrywkowa o 4 przerysowanie perspektywiczne obiektu papiery barwne wywolywanie swiatlo lampy przebieg pracy o 6 lista rozrywkowa o 5 praktyka powiekszania jak przechowywac chemikalia wywolywacze jak przygotowywac roztwory etykiety o 7 lista rozrywkowa o 6 woda do roztworow temperatura kapieli stezenie roztworow widzenie fotograficzne widzenie oka o 8 lista rozrywkowa o 7 reakcja oka czego nie widzi oko lustrzanki cechy fotogenicznosci pojecie cech fotogenicznosci o 9 lista rozrywkowa o 8 niedoskonale zdjecia niepewnosc poczatkujacego pojecie symbolu fotograficznego potrzeba sterowania podejscie do obiektu o 10 lista rozrywkowa o 9 ujecie cele ujec kierunek swiatla kontrast oswietlenia o 11 lista rozrywkowa o 10 sztuczne swiatlo swiatlo bezposrednie aureola i rozswietlenie nasadki zmiekczajace swiatlo odbite i przefiltrowane o 12 lista rozrywkowa o 11 stosowanie swiatla odbitego swiatlo dzienne zabarwione swiatlo niebieskie swiatlo swiatlo sztuczne o 13 lista rozrywkowa o 12 instrumenty astronomiczne lunety aparaty lunety i teleskopy pola gwiezdne o 14 lista rozrywkowa o 13 mglawice slonce i planety kontrast fazowy zywe preparaty mikroskopia interferencyjna o 15 lista rozrywkowa o 14 mikroskopia elektronowa skanowanie synchronizacja fotografia ultraszybka oswietlenie blyskowe o 16 lista rozrywkowa o 15 zrodla swiatla krotkie blyski szybkie fotografie urzadzenia synchronizujace materialy zdjeciowe lista rozrywkowa o 16