Jak kształtować obraz fotograficzny

10Każde zdjęcie stanowi przekład rzeczywistości na formę obrazu. I podobnie jak przy tłumaczeniu z jednego języka na inny, wizualny przekład rzeczywistości na „mowę obrazów” fotograficznych można podjąć na dwa sposoby: dosłowny lub swobodny. Tak samo jak przy tłumaczeniu w sensie lingwistycznym, także i w fotografii praca dosłowna, zachowująca w wysokiej mierze powierzchowne podobieństwo formy, jest często nieporadna i niezadowalająca. Natomiast traktowanie swobodne, zajmujące się przede wszystkim treścią oryginału, koncentruje się na znaczeniach i odczuciach. Podczas więc, gdy traktowanie dosłowne jest rodzajem „przekładu” lub fotografii ustępującym oryginałowi pod względem oddziaływania, to swobodna interpretacja może nie tylko dorównywać oryginałowi, ale nawet przewyższyć go pięknem, znaczeniem i jasnością wypowiedzi. Przekład dosłowny jest charakterystyczny dla początkujących, swobodna zaś interpretacja-dla doświadczonych fotografów i dla artystów w tej dziedzinie. Istnienie dwojakiego podejścia do problemu odwzorowania obiektu środkami fotograficznymi wynika stąd, że fotografia-wbrew powszechnemu mniemaniu – nie jest czysto mechanicznym środkiem reprodukcji, ani też zdjęcie fotograficzne nie stanowi „reprodukcji” rzeczywistości. Fakt, że fotografia nie jest procesem „czysto mechanicznym”, staje się jasny dla każdego, kto kiedykolwiek obserwował dobrego fotografa przy pracy i stwierdził przy tym, jak dalece pomysłowość i fantazja fotografującego górują nad fizykalną częścią twórczości.

Comments are closed.

Fotografia zdjecia krajobrazow czym jest barwa jasnosc jasnosc we wnetrzach naturalnosc o 2 lista rozrywkowa cechy niefotogenicznosci nieporzadek i chaos nieprawidlowe swiatlo falszerstwo jak widziec fotograficznie rzeczywistosc o 3 lista rozrywkowa o 2 jak ksztaltowac obraz fotograficzny jak korzystac z energii elektrycznej przerwanie obwodu barwa przezroczy jak eksponowac przy swietle sztucznym o 4 lista rozrywkowa o 3 lampa blyskowa swiatlo decyduje o nastroju obrazu swiatlo wplywa na efekt swiatlocienia funkcja cienia cien jako forma o 5 lista rozrywkowa o 4 przerysowanie perspektywiczne obiektu papiery barwne wywolywanie swiatlo lampy przebieg pracy o 6 lista rozrywkowa o 5 praktyka powiekszania jak przechowywac chemikalia wywolywacze jak przygotowywac roztwory etykiety o 7 lista rozrywkowa o 6 woda do roztworow temperatura kapieli stezenie roztworow widzenie fotograficzne widzenie oka o 8 lista rozrywkowa o 7 reakcja oka czego nie widzi oko lustrzanki cechy fotogenicznosci pojecie cech fotogenicznosci o 9 lista rozrywkowa o 8 niedoskonale zdjecia niepewnosc poczatkujacego pojecie symbolu fotograficznego potrzeba sterowania podejscie do obiektu o 10 lista rozrywkowa o 9 ujecie cele ujec kierunek swiatla kontrast oswietlenia o 11 lista rozrywkowa o 10 sztuczne swiatlo swiatlo bezposrednie aureola i rozswietlenie nasadki zmiekczajace swiatlo odbite i przefiltrowane o 12 lista rozrywkowa o 11 stosowanie swiatla odbitego swiatlo dzienne zabarwione swiatlo niebieskie swiatlo swiatlo sztuczne o 13 lista rozrywkowa o 12 instrumenty astronomiczne lunety aparaty lunety i teleskopy pola gwiezdne o 14 lista rozrywkowa o 13 mglawice slonce i planety kontrast fazowy zywe preparaty mikroskopia interferencyjna o 15 lista rozrywkowa o 14 mikroskopia elektronowa skanowanie synchronizacja fotografia ultraszybka oswietlenie blyskowe o 16 lista rozrywkowa o 15 zrodla swiatla krotkie blyski szybkie fotografie urzadzenia synchronizujace materialy zdjeciowe lista rozrywkowa o 16