Jasność we wnętrzach

17We wnętrzach jasność powierzchni obiektu zależy nie tylko od mocy lampy fotograficznej, ale też od dystansu dzielącego obiekt od źródła światła. Intensywność oświetlenia jest odwrotnie proporcjonalna do kwadratu odległości między oświetloną powierzchnią i oświetlającą ją lampą. Innymi słowy: jeżeli podwoimy odległość od lampy, to wartość oświetlenia zmniejszy się do jednej czwartej. Przy potrojonej odległości wartość ta spadnie do jednej dziewiątej i tak dalej. Co prawda, omawiana zależność „kwadratowa” dotyczy tylko punktowych źródeł światła, użytych bez reflektora. Przy zastosowaniu lamp fotograficznych (które są „powierzchniowymi” źródłami światła) otrzymamy jedynie przybliżone wartości, które zwykle trzeba uściślić za pomocą światłomierza i szarej karty. Zawodzi to prawo również wtedy, gdy oświetlenie zawiera dużo światła odbitego, na przykład od ścian lub sufitu (oświetlenie pośrednie). Wreszcie nie odnosi się ono także do źródeł światła rozciągniętych w przestrzeni, jak na przykład świetlówki, dla których wartość oświetlenia spada w prostej proporcji do wzrostu odległości między obiektem i lampą, tzn. przy podwojonej odległości intensywność oświetlenia redukuje się do połowy, przy potrojonej -do jednej trzeciej i tak dalej. Nawiasem mówiąc: liczby przewodnie lamp błyskowych spaleniowych i wyładowczych są obliczone dokładnie według prawa odwrotności kwadratów odległości i dlatego można je traktować jedynie jako wartości „orientacyjne”, a nie bezwzględne.

Comments are closed.

Fotografia zdjecia krajobrazow czym jest barwa jasnosc jasnosc we wnetrzach naturalnosc o 2 lista rozrywkowa cechy niefotogenicznosci nieporzadek i chaos nieprawidlowe swiatlo falszerstwo jak widziec fotograficznie rzeczywistosc o 3 lista rozrywkowa o 2 jak ksztaltowac obraz fotograficzny jak korzystac z energii elektrycznej przerwanie obwodu barwa przezroczy jak eksponowac przy swietle sztucznym o 4 lista rozrywkowa o 3 lampa blyskowa swiatlo decyduje o nastroju obrazu swiatlo wplywa na efekt swiatlocienia funkcja cienia cien jako forma o 5 lista rozrywkowa o 4 przerysowanie perspektywiczne obiektu papiery barwne wywolywanie swiatlo lampy przebieg pracy o 6 lista rozrywkowa o 5 praktyka powiekszania jak przechowywac chemikalia wywolywacze jak przygotowywac roztwory etykiety o 7 lista rozrywkowa o 6 woda do roztworow temperatura kapieli stezenie roztworow widzenie fotograficzne widzenie oka o 8 lista rozrywkowa o 7 reakcja oka czego nie widzi oko lustrzanki cechy fotogenicznosci pojecie cech fotogenicznosci o 9 lista rozrywkowa o 8 niedoskonale zdjecia niepewnosc poczatkujacego pojecie symbolu fotograficznego potrzeba sterowania podejscie do obiektu o 10 lista rozrywkowa o 9 ujecie cele ujec kierunek swiatla kontrast oswietlenia o 11 lista rozrywkowa o 10 sztuczne swiatlo swiatlo bezposrednie aureola i rozswietlenie nasadki zmiekczajace swiatlo odbite i przefiltrowane o 12 lista rozrywkowa o 11 stosowanie swiatla odbitego swiatlo dzienne zabarwione swiatlo niebieskie swiatlo swiatlo sztuczne o 13 lista rozrywkowa o 12 instrumenty astronomiczne lunety aparaty lunety i teleskopy pola gwiezdne o 14 lista rozrywkowa o 13 mglawice slonce i planety kontrast fazowy zywe preparaty mikroskopia interferencyjna o 15 lista rozrywkowa o 14 mikroskopia elektronowa skanowanie synchronizacja fotografia ultraszybka oswietlenie blyskowe o 16 lista rozrywkowa o 15 zrodla swiatla krotkie blyski szybkie fotografie urzadzenia synchronizujace materialy zdjeciowe lista rozrywkowa o 16 szkiełkowanie aluminium