Kontrast oświetlenia

Ponieważ dopuszczalny zakres kontrastu jest dla wszystkich błon, a szczególnie dla barwnych, stosunkowo niewielki, zwykle przekładamy oświetlenie niezbyt kontrastowe ponad silnie kontrastujące. Fotografujący musi przy tym wiedzieć, że stopień kontrastu oświetlenia jest odwrotnie proporcjonalny do efektywnej wielkości źródła światła (na przykład efektywna wielkość słońca jest bardzo mała, choć naturalnie rzeczywista wielkość ogromna). Im mniejsza jest efektywna wielkość źródła światła albo im bardziej zbliżona do równoległości wiązka promieni, które ono wysyła, tym bardziej kontrastowe światło i tym ostrzej zarysowane i ciemniejsze są rzucane przez nie cienie. Im większa natomiast jest efektywna wielkość źródła światła i im bardziej rozproszone światło, tym mniejsze wywołuje ono kontrasty i tym miększe i bardziej rozświetlone są cienie. Przykładem kontrastowego oświetlenia może być bezpośrednio padające światło słoneczne, jak również światło reflektora. Przykłady oświetlenia mało kontrastowego: światło równomiernie zachmurzonego nieba albo przeświecającej gabloty ze świetlówkami. Najbardziej kontrastowe światło daje lampa łukowa cyrkonowa, rzucająca cienie ostre, jak nożem wycięte. Dalej idą żarówki o bardzo małym żarniku, takie jakie się stosuje w powiększalnikach o punktowym źródle światła. Najmiększym światłem jest bezcieniowe oświetlenie osiągane przy użyciu „namiotu świetlnego”.

Comments are closed.

Fotografia zdjecia krajobrazow czym jest barwa jasnosc jasnosc we wnetrzach naturalnosc o 2 lista rozrywkowa cechy niefotogenicznosci nieporzadek i chaos nieprawidlowe swiatlo falszerstwo jak widziec fotograficznie rzeczywistosc o 3 lista rozrywkowa o 2 jak ksztaltowac obraz fotograficzny jak korzystac z energii elektrycznej przerwanie obwodu barwa przezroczy jak eksponowac przy swietle sztucznym o 4 lista rozrywkowa o 3 lampa blyskowa swiatlo decyduje o nastroju obrazu swiatlo wplywa na efekt swiatlocienia funkcja cienia cien jako forma o 5 lista rozrywkowa o 4 przerysowanie perspektywiczne obiektu papiery barwne wywolywanie swiatlo lampy przebieg pracy o 6 lista rozrywkowa o 5 praktyka powiekszania jak przechowywac chemikalia wywolywacze jak przygotowywac roztwory etykiety o 7 lista rozrywkowa o 6 woda do roztworow temperatura kapieli stezenie roztworow widzenie fotograficzne widzenie oka o 8 lista rozrywkowa o 7 reakcja oka czego nie widzi oko lustrzanki cechy fotogenicznosci pojecie cech fotogenicznosci o 9 lista rozrywkowa o 8 niedoskonale zdjecia niepewnosc poczatkujacego pojecie symbolu fotograficznego potrzeba sterowania podejscie do obiektu o 10 lista rozrywkowa o 9 ujecie cele ujec kierunek swiatla kontrast oswietlenia o 11 lista rozrywkowa o 10 sztuczne swiatlo swiatlo bezposrednie aureola i rozswietlenie nasadki zmiekczajace swiatlo odbite i przefiltrowane o 12 lista rozrywkowa o 11 stosowanie swiatla odbitego swiatlo dzienne zabarwione swiatlo niebieskie swiatlo swiatlo sztuczne o 13 lista rozrywkowa o 12 instrumenty astronomiczne lunety aparaty lunety i teleskopy pola gwiezdne o 14 lista rozrywkowa o 13 mglawice slonce i planety kontrast fazowy zywe preparaty mikroskopia interferencyjna o 15 lista rozrywkowa o 14 mikroskopia elektronowa skanowanie synchronizacja fotografia ultraszybka oswietlenie blyskowe o 16 lista rozrywkowa o 15 zrodla swiatla krotkie blyski szybkie fotografie urzadzenia synchronizujace materialy zdjeciowe lista rozrywkowa o 16