Ujęcie

Ujęcie ilustracyjne jest bezosobowe i wiąże się z faktami – w zasadzie jest to podejście reportera lub uczonego do zagadnienia obrazu. Jest ono bezpośrednie, pozbawione uprzedzeń i o tyle obiektywne, o ile fotografujący świadomie unika wyrażenia swojego własnego zdania o przedstawionym obiekcie, natomiast odwzorowuje go w sposób możliwie rzeczowy, informacyjny, tak aby widz mógł ukształtować […]

Cele ujęć

Ponieważ każde z ujęć zmierza do innego celu, nie można powiedzieć, że jedno z nich jest lepsze od drugiego. Które z nich należy wybrać – to zależy od celu, jakiemu ma służyć zdjęcie, i od publiczności, dla której jest przeznaczone. Ponieważ dany fakt można przedstawić tylko prawdziwie albo fałszywie, więc ujęcie obiektu przez fotografa faktu […]

Kierunek

Kierunek padania światła określa położenie i wymiary cieni. Pod tym względem rozróżniamy pięć głównych rodzajów światła, z których każdy wywiera pewien typowy wpływ na obraz fotograficzny. Źródło światła znajduje się za aparatem, oświetla więc obiekt mniej więcej na wprost od przodu. Kontrast obiektu jest mniejszy niż przy świetle padającym z jakiegokolwiek innego kierunku-co stanowi podstawową […]

Światła

Źródło światła jest mniej lub więcej przesunięte w bok, jednak ciągle jeszcze oświetla bardziej z przodu niż od tyłu. Jest to najpowszechniej stosowany kierunek światła, szczególnie dobrze nadający się do zdjęć barwnych, przy których z jednej strony dążymy do prawidłowego oddania barw, a z drugiej strony należy też podkreślić trójwymiarowość przedmiotów. Światło boczne łatwiej stosować […]

Kontrast oświetlenia

Ponieważ dopuszczalny zakres kontrastu jest dla wszystkich błon, a szczególnie dla barwnych, stosunkowo niewielki, zwykle przekładamy oświetlenie niezbyt kontrastowe ponad silnie kontrastujące. Fotografujący musi przy tym wiedzieć, że stopień kontrastu oświetlenia jest odwrotnie proporcjonalny do efektywnej wielkości źródła światła (na przykład efektywna wielkość słońca jest bardzo mała, choć naturalnie rzeczywista wielkość ogromna). Im mniejsza jest […]

Groteskowe cienie

Tak na przykład długie, daleko sięgające cienie, typowe dla wczesnego ranka lub późnego południa, mogą nabrać dziwnego, własnego życia. Istnieją wykonane z ptasiej perspektywy zdjęcia śpieszących ulicą ludzi, których cienie, groteskowo zniekształcone i na skutek niskiej pozycji słońca fantastycznie wydłużone, zdają się z surrealistyczną intensywnością ukazywać gorączkowe życie wielkomiejskiej ulicy. Nigdy też nie zapomnę zdjęcia lotniczego Margaret Bourke-White, przedstawiającego zbombardowane miasto [...]

Światło i cień

Podczas jednak gdy większość fotografów poświęca wiele uwagi rodzajowi i rozkładowi światła na zdjęciach, to zwykle zaniedbują oni cienie. Nie wiedzą o tym-lub zapominają – że cień spełnia trzy funkcje odnoszące się do graficznego oddziaływania obrazu. Cień jako symbol głębi. Ważność cienia dla prawidłowego oddania głębi wykazuje następujący eksperyment: wykonujemy trzy zdjęcia płaskorzeźby widzianej na wprost. Pierwsze – przy bezcieniowym oświetleniu czołowym, drugie-przy oświetleniu skośnym, padającym pod ostrym kątem od lewego górnego rogu obrazu [...]

Efekt światłocienia

Analizując graficzne i nastrojowe działanie czerni i bieli stwierdzamy, że ta ostatnia jest narzucająca się i agresywna, czerń zaś bierna i zachowująca rezerwę. Fakt, że białe (lub jasne) partie zdjęcia najpierw przyciągają uwagę widza (wyjątek: oryginalne, czarne sylwetki), można wykorzystać do skierowania jego wzroku na punkty szczególnie interesujące. Skuteczną metodę stanowi utrzymanie obiektu w jasnej tonacji i „obrazowanie” go ciemniejszymi płaszczyznami. Biel (albo obraz w jasnych tonach) sugeruje światło, radość, szczęście, młodość [...]
Fotografia zdjecia krajobrazow czym jest barwa jasnosc jasnosc we wnetrzach naturalnosc o 2 lista rozrywkowa cechy niefotogenicznosci nieporzadek i chaos nieprawidlowe swiatlo falszerstwo jak widziec fotograficznie rzeczywistosc o 3 lista rozrywkowa o 2 jak ksztaltowac obraz fotograficzny jak korzystac z energii elektrycznej przerwanie obwodu barwa przezroczy jak eksponowac przy swietle sztucznym o 4 lista rozrywkowa o 3 lampa blyskowa swiatlo decyduje o nastroju obrazu swiatlo wplywa na efekt swiatlocienia funkcja cienia cien jako forma o 5 lista rozrywkowa o 4 przerysowanie perspektywiczne obiektu papiery barwne wywolywanie swiatlo lampy przebieg pracy o 6 lista rozrywkowa o 5 praktyka powiekszania jak przechowywac chemikalia wywolywacze jak przygotowywac roztwory etykiety o 7 lista rozrywkowa o 6 woda do roztworow temperatura kapieli stezenie roztworow widzenie fotograficzne widzenie oka o 8 lista rozrywkowa o 7 reakcja oka czego nie widzi oko lustrzanki cechy fotogenicznosci pojecie cech fotogenicznosci o 9 lista rozrywkowa o 8 niedoskonale zdjecia niepewnosc poczatkujacego pojecie symbolu fotograficznego potrzeba sterowania podejscie do obiektu o 10 lista rozrywkowa o 9 ujecie cele ujec kierunek swiatla kontrast oswietlenia o 11 lista rozrywkowa o 10 sztuczne swiatlo swiatlo bezposrednie aureola i rozswietlenie nasadki zmiekczajace swiatlo odbite i przefiltrowane o 12 lista rozrywkowa o 11 stosowanie swiatla odbitego swiatlo dzienne zabarwione swiatlo niebieskie swiatlo swiatlo sztuczne o 13 lista rozrywkowa o 12 instrumenty astronomiczne lunety aparaty lunety i teleskopy pola gwiezdne o 14 lista rozrywkowa o 13 mglawice slonce i planety kontrast fazowy zywe preparaty mikroskopia interferencyjna o 15 lista rozrywkowa o 14 mikroskopia elektronowa skanowanie synchronizacja fotografia ultraszybka oswietlenie blyskowe o 16 lista rozrywkowa o 15 zrodla swiatla krotkie blyski szybkie fotografie urzadzenia synchronizujace materialy zdjeciowe lista rozrywkowa o 16