Stosowanie światła odbitego

Światło odbite można stosować z korzyścią, zarówno przy zdjęciach wnętrz, jak w plenerze, do rozjaśniania cieni, które inaczej wydawałyby się zbyt ciemne. Zwykłym środkiem do tego celu są ekrany pokryte folią aluminiową. Ustawia się je tak, aby odbijały światło, pochodzące z głównego źródła, w kierunku cieni. Przy zdjęciach wnętrz można uzyskać bardzo skuteczne oświetlenie pośrednie […]

Światło dzienne

W fotografii czarno-białej światło naturalne, czyli dzienne, nie stanowi żadnego problemu, ale w barwnej jest to rodzaj światła najtrudniejszy w zastosowaniu i powodujący najwięcej komplikacji, bo trudno je ocenić i w zasadzie jest ono niestałe. Ciągłym zmianom ulega nie tylko jego jasność – co zresztą można określić za pomocą światłomierza – ale także barwa, której […]

Zabarwione światło

Anormalnie zabarwione światło dzienne prowadzi naturalnie do występowania dominanty barwnej na przezroczach. O tym, czy takie kolorystycznie błędne przezrocza są możliwe do przyjęcia czy nie, decyduje kilka czynników. Na przykład istotną różnicę robi znajomość – lub nieznajomość-„prawdziwej” barwy danego obiektu przez widza. W pierwszym przypadku, zwłaszcza jeśli chodzi o kolory skóry, wymagania co do „naturalności” […]

Niebieskie światło

W bezchmurny dzień cienie są zawsze niebieskie, bo pada na nie światło błękitnego nieba (chyba że zacieniony przedmiot ma zdecydowaną własną barwę; w tym przypadku barwa cienia będzie addytywną mieszaniną błękitu nieba i barwy obiektu). Można się o tym łatwo przekonać trzymając w cieniu kartkę białego papieru, kładąc na niej lusterko i przechylając je tak, […]

Światło sztuczne

W porównaniu ze światłem dziennym, światło ze sztucznych źródeł ma zaletę niezmienności i równomierności, zarówno jeśli chodzi o jasność, jak i skład widmowy, przy założeniu naturalnie, że lampy są zasilcie prądem o odpowiednim napięciu i że ma ono stałą wartość. Dlatego prawidłowo naświetlone zdjęcia na błonie barwnej do światła sztucznego, wykonane przy odpowiednim oświetleniu, wykazują […]

Groteskowe cienie

Tak na przykład długie, daleko sięgające cienie, typowe dla wczesnego ranka lub późnego południa, mogą nabrać dziwnego, własnego życia. Istnieją wykonane z ptasiej perspektywy zdjęcia śpieszących ulicą ludzi, których cienie, groteskowo zniekształcone i na skutek niskiej pozycji słońca fantastycznie wydłużone, zdają się z surrealistyczną intensywnością ukazywać gorączkowe życie wielkomiejskiej ulicy. Nigdy też nie zapomnę zdjęcia lotniczego Margaret Bourke-White, przedstawiającego zbombardowane miasto [...]

Światło i cień

Podczas jednak gdy większość fotografów poświęca wiele uwagi rodzajowi i rozkładowi światła na zdjęciach, to zwykle zaniedbują oni cienie. Nie wiedzą o tym-lub zapominają – że cień spełnia trzy funkcje odnoszące się do graficznego oddziaływania obrazu. Cień jako symbol głębi. Ważność cienia dla prawidłowego oddania głębi wykazuje następujący eksperyment: wykonujemy trzy zdjęcia płaskorzeźby widzianej na wprost. Pierwsze – przy bezcieniowym oświetleniu czołowym, drugie-przy oświetleniu skośnym, padającym pod ostrym kątem od lewego górnego rogu obrazu [...]

Efekt światłocienia

Analizując graficzne i nastrojowe działanie czerni i bieli stwierdzamy, że ta ostatnia jest narzucająca się i agresywna, czerń zaś bierna i zachowująca rezerwę. Fakt, że białe (lub jasne) partie zdjęcia najpierw przyciągają uwagę widza (wyjątek: oryginalne, czarne sylwetki), można wykorzystać do skierowania jego wzroku na punkty szczególnie interesujące. Skuteczną metodę stanowi utrzymanie obiektu w jasnej tonacji i „obrazowanie” go ciemniejszymi płaszczyznami. Biel (albo obraz w jasnych tonach) sugeruje światło, radość, szczęście, młodość [...]
Fotografia zdjecia krajobrazow czym jest barwa jasnosc jasnosc we wnetrzach naturalnosc o 2 lista rozrywkowa cechy niefotogenicznosci nieporzadek i chaos nieprawidlowe swiatlo falszerstwo jak widziec fotograficznie rzeczywistosc o 3 lista rozrywkowa o 2 jak ksztaltowac obraz fotograficzny jak korzystac z energii elektrycznej przerwanie obwodu barwa przezroczy jak eksponowac przy swietle sztucznym o 4 lista rozrywkowa o 3 lampa blyskowa swiatlo decyduje o nastroju obrazu swiatlo wplywa na efekt swiatlocienia funkcja cienia cien jako forma o 5 lista rozrywkowa o 4 przerysowanie perspektywiczne obiektu papiery barwne wywolywanie swiatlo lampy przebieg pracy o 6 lista rozrywkowa o 5 praktyka powiekszania jak przechowywac chemikalia wywolywacze jak przygotowywac roztwory etykiety o 7 lista rozrywkowa o 6 woda do roztworow temperatura kapieli stezenie roztworow widzenie fotograficzne widzenie oka o 8 lista rozrywkowa o 7 reakcja oka czego nie widzi oko lustrzanki cechy fotogenicznosci pojecie cech fotogenicznosci o 9 lista rozrywkowa o 8 niedoskonale zdjecia niepewnosc poczatkujacego pojecie symbolu fotograficznego potrzeba sterowania podejscie do obiektu o 10 lista rozrywkowa o 9 ujecie cele ujec kierunek swiatla kontrast oswietlenia o 11 lista rozrywkowa o 10 sztuczne swiatlo swiatlo bezposrednie aureola i rozswietlenie nasadki zmiekczajace swiatlo odbite i przefiltrowane o 12 lista rozrywkowa o 11 stosowanie swiatla odbitego swiatlo dzienne zabarwione swiatlo niebieskie swiatlo swiatlo sztuczne o 13 lista rozrywkowa o 12 instrumenty astronomiczne lunety aparaty lunety i teleskopy pola gwiezdne o 14 lista rozrywkowa o 13 mglawice slonce i planety kontrast fazowy zywe preparaty mikroskopia interferencyjna o 15 lista rozrywkowa o 14 mikroskopia elektronowa skanowanie synchronizacja fotografia ultraszybka oswietlenie blyskowe o 16 lista rozrywkowa o 15 zrodla swiatla krotkie blyski szybkie fotografie urzadzenia synchronizujace materialy zdjeciowe lista rozrywkowa o 16