Instrumenty astronomiczne

Optyka ta nie różni się zasadniczo od optyki aparatów fotograficznych. Tak na przykład obiektyw lunety astronomicznej (refraktora) podobnie jak obiektyw aparatu fotograficznego tworzy w swym ognisku obraz ?powietrzny”, zwany obrazem rzeczywistym, obiektu znajdującego się w nieskończoności. Obraz ten można sfotografować posługując się warstwą światłoczułą (płytą lub błoną) w płaszczyźnie ogniskowej obiektywu. Długość ogniskowej można przedłużyć, […]

Lunety

Obiektywy lunet astronomicznych mają kilkadziesiąt centymetrów średnicy, np. średnica wielkiej lunety z obserwatorium w Meudon (Francja) ma 81 cm, a lunety z obserwatorium w Yerkes (USA) przekracza 1 m. Wadą tych obiektywów jest aberracja chromatyczna – są one korygowane jedynie na barwy zieloną i żółtą (maksimum światło-czułości oka), nie są więc przydatne do wykonywania zdjęć […]

Aparaty

Obiektyw aparatu fotograficznego jest skorygowany dla dość szerokiego pola widzenia kosztem ostrości obrazu w osi obiektywu przy pełnym otworze. Obiektyw lub zwierciadło astronomiczne są wykonane tak, aby dawać obraz sygmatyczny w osi układu, przy czym ostrość tego obrazu jest ograniczona wyłącznie wpływem dyfrakcji, o czym była już mowa. W fotografii astronomicznej nie istnieje problem przysłony, […]

Lunety i teleskopy

Podobnie jak w fotografii klasycznej, jasność obiektów rozciągłych (Słońce, Księżyc, planety, mgławice) zależy wyłącznie od stosunku r= F/D(gdzie F jest długością ogniskowej, a D średnicą soczewki wejściowej, czyli obiektywu lunety lub zwierciadła teleskopu). Jest to ten sam stosunek, który jest wygrawerowany na pierścieniu nastawczym przysłony obiektywów fotograficznych. Mówiąc inaczej, jasność zmienia się odwrotnie proporcjonalnie do […]

Pola gwiezdne

Chodzi tu o obiekty punktowe lub prawie punktowe. W istocie gwiazdy, także największe i najbliższe, są jednak zbyt oddalone, aby nawet w największych teleskopach mogły być widoczne jako tarcze. Najbardziej odległe galaktyki mają również charakter gwiazdowy lub prawie gwiazdowy. Obiekty takie dają się więc rozróżnić jako błyszczące punkty na tle jednostajnym, słabo oświetlonym, czarnym tle […]

Groteskowe cienie

Tak na przykład długie, daleko sięgające cienie, typowe dla wczesnego ranka lub późnego południa, mogą nabrać dziwnego, własnego życia. Istnieją wykonane z ptasiej perspektywy zdjęcia śpieszących ulicą ludzi, których cienie, groteskowo zniekształcone i na skutek niskiej pozycji słońca fantastycznie wydłużone, zdają się z surrealistyczną intensywnością ukazywać gorączkowe życie wielkomiejskiej ulicy. Nigdy też nie zapomnę zdjęcia lotniczego Margaret Bourke-White, przedstawiającego zbombardowane miasto [...]

Światło i cień

Podczas jednak gdy większość fotografów poświęca wiele uwagi rodzajowi i rozkładowi światła na zdjęciach, to zwykle zaniedbują oni cienie. Nie wiedzą o tym-lub zapominają – że cień spełnia trzy funkcje odnoszące się do graficznego oddziaływania obrazu. Cień jako symbol głębi. Ważność cienia dla prawidłowego oddania głębi wykazuje następujący eksperyment: wykonujemy trzy zdjęcia płaskorzeźby widzianej na wprost. Pierwsze – przy bezcieniowym oświetleniu czołowym, drugie-przy oświetleniu skośnym, padającym pod ostrym kątem od lewego górnego rogu obrazu [...]

Efekt światłocienia

Analizując graficzne i nastrojowe działanie czerni i bieli stwierdzamy, że ta ostatnia jest narzucająca się i agresywna, czerń zaś bierna i zachowująca rezerwę. Fakt, że białe (lub jasne) partie zdjęcia najpierw przyciągają uwagę widza (wyjątek: oryginalne, czarne sylwetki), można wykorzystać do skierowania jego wzroku na punkty szczególnie interesujące. Skuteczną metodę stanowi utrzymanie obiektu w jasnej tonacji i „obrazowanie” go ciemniejszymi płaszczyznami. Biel (albo obraz w jasnych tonach) sugeruje światło, radość, szczęście, młodość [...]
Fotografia zdjecia krajobrazow czym jest barwa jasnosc jasnosc we wnetrzach naturalnosc o 2 lista rozrywkowa cechy niefotogenicznosci nieporzadek i chaos nieprawidlowe swiatlo falszerstwo jak widziec fotograficznie rzeczywistosc o 3 lista rozrywkowa o 2 jak ksztaltowac obraz fotograficzny jak korzystac z energii elektrycznej przerwanie obwodu barwa przezroczy jak eksponowac przy swietle sztucznym o 4 lista rozrywkowa o 3 lampa blyskowa swiatlo decyduje o nastroju obrazu swiatlo wplywa na efekt swiatlocienia funkcja cienia cien jako forma o 5 lista rozrywkowa o 4 przerysowanie perspektywiczne obiektu papiery barwne wywolywanie swiatlo lampy przebieg pracy o 6 lista rozrywkowa o 5 praktyka powiekszania jak przechowywac chemikalia wywolywacze jak przygotowywac roztwory etykiety o 7 lista rozrywkowa o 6 woda do roztworow temperatura kapieli stezenie roztworow widzenie fotograficzne widzenie oka o 8 lista rozrywkowa o 7 reakcja oka czego nie widzi oko lustrzanki cechy fotogenicznosci pojecie cech fotogenicznosci o 9 lista rozrywkowa o 8 niedoskonale zdjecia niepewnosc poczatkujacego pojecie symbolu fotograficznego potrzeba sterowania podejscie do obiektu o 10 lista rozrywkowa o 9 ujecie cele ujec kierunek swiatla kontrast oswietlenia o 11 lista rozrywkowa o 10 sztuczne swiatlo swiatlo bezposrednie aureola i rozswietlenie nasadki zmiekczajace swiatlo odbite i przefiltrowane o 12 lista rozrywkowa o 11 stosowanie swiatla odbitego swiatlo dzienne zabarwione swiatlo niebieskie swiatlo swiatlo sztuczne o 13 lista rozrywkowa o 12 instrumenty astronomiczne lunety aparaty lunety i teleskopy pola gwiezdne o 14 lista rozrywkowa o 13 mglawice slonce i planety kontrast fazowy zywe preparaty mikroskopia interferencyjna o 15 lista rozrywkowa o 14 mikroskopia elektronowa skanowanie synchronizacja fotografia ultraszybka oswietlenie blyskowe o 16 lista rozrywkowa o 15 zrodla swiatla krotkie blyski szybkie fotografie urzadzenia synchronizujace materialy zdjeciowe lista rozrywkowa o 16