Mgławice

Chodzi tu o obiekty rozciągłe, słabo świecące, odznaczające się na tle nieba nocnego. Jeśli użycie długiej ogniskowej, czyli dużego stosunku F/D, było teoretycznie uzasadnione w przypadku obiektywów punktowych, to zasada ta nie potwierdza się, gdy chodzi o obiekty rozciągłe słabo świecące. Tak więc astronom umieszcza tu materiał fotograficzny w ognisku głównym lub w ognisku Newtona. […]

Słońce i planety

Często zakłócenia atmosferyczne psują obrazy teleskopowe i nie można nawet mieć nadziei na otrzymanie ostrzejszych obrazów przez stosowanie krótkich czasów naświetlania. Jednak zdarza się, że chwilami jakość obrazu teleskopowego jest niewiele pogorszona, tak że można osiągnąć prawie teoretyczną rozdzielczość teleskopu. W tym przypadku korzystne jest stosowanie krótkich czasów naświetlania, aby ?uchwycić” obraz w momencie, gdy […]

Kontrast fazowy

Najlepsze mikroskopy nie są w stanie rozróżnić dwóch punktów obiektu odległych od siebie o A 2,5, gdy obiekt znajduje się w wodzie, a o A2,8, gdy znajduje się w olejku cedrowym lub w cieczy o zbliżonym współczynniku załamania światła. W praktyce niedostrzegalne są. szczegóły obiektów o wymiarach mniejszych niż 0,25 /urn. Takie razultaty uzyskuje się […]

Żywe preparaty

Gdy obserwuje się lub fotografuje żywe preparaty albo warstwy niezabarwione, obrazy wydają się puste, struktury nie są widoczne. Różne elementy, praktycznie biorąc, tak samo przepuszczają światło widzialne; są w rezultacie jednobarwne i o jednakowej przejrzystości. Istnieje wprawdzie obraz ukryty, lecz nie zostaje on zarejestrowany, gdyż emulsja fotograficzna nie jest w stanie rozróżnić jego szczegółów; jest […]

Mikroskopia interferencyjna

Mikroskopia interferencyjna znana była, zanim opracowano metodę mikrofotografii w kontraście fazowym. Interferencja umożliwia badanie obiektów nie dających się obserwować metodą kontrastu fazowego; czyni widzialnymi deformacje fal świetlnych powodowane lokalnymi różnicami faz; umożliwia obserwację różnic grubości lub współczynnika załamania światła obiektu przezroczystego; wykrywa zmiany płaskości lub fazy przy odbiciu światła od obiektu nieprzezroczystego. Fale świetlne są […]

Groteskowe cienie

Tak na przykład długie, daleko sięgające cienie, typowe dla wczesnego ranka lub późnego południa, mogą nabrać dziwnego, własnego życia. Istnieją wykonane z ptasiej perspektywy zdjęcia śpieszących ulicą ludzi, których cienie, groteskowo zniekształcone i na skutek niskiej pozycji słońca fantastycznie wydłużone, zdają się z surrealistyczną intensywnością ukazywać gorączkowe życie wielkomiejskiej ulicy. Nigdy też nie zapomnę zdjęcia lotniczego Margaret Bourke-White, przedstawiającego zbombardowane miasto [...]

Światło i cień

Podczas jednak gdy większość fotografów poświęca wiele uwagi rodzajowi i rozkładowi światła na zdjęciach, to zwykle zaniedbują oni cienie. Nie wiedzą o tym-lub zapominają – że cień spełnia trzy funkcje odnoszące się do graficznego oddziaływania obrazu. Cień jako symbol głębi. Ważność cienia dla prawidłowego oddania głębi wykazuje następujący eksperyment: wykonujemy trzy zdjęcia płaskorzeźby widzianej na wprost. Pierwsze – przy bezcieniowym oświetleniu czołowym, drugie-przy oświetleniu skośnym, padającym pod ostrym kątem od lewego górnego rogu obrazu [...]

Efekt światłocienia

Analizując graficzne i nastrojowe działanie czerni i bieli stwierdzamy, że ta ostatnia jest narzucająca się i agresywna, czerń zaś bierna i zachowująca rezerwę. Fakt, że białe (lub jasne) partie zdjęcia najpierw przyciągają uwagę widza (wyjątek: oryginalne, czarne sylwetki), można wykorzystać do skierowania jego wzroku na punkty szczególnie interesujące. Skuteczną metodę stanowi utrzymanie obiektu w jasnej tonacji i „obrazowanie” go ciemniejszymi płaszczyznami. Biel (albo obraz w jasnych tonach) sugeruje światło, radość, szczęście, młodość [...]
Fotografia zdjecia krajobrazow czym jest barwa jasnosc jasnosc we wnetrzach naturalnosc o 2 lista rozrywkowa cechy niefotogenicznosci nieporzadek i chaos nieprawidlowe swiatlo falszerstwo jak widziec fotograficznie rzeczywistosc o 3 lista rozrywkowa o 2 jak ksztaltowac obraz fotograficzny jak korzystac z energii elektrycznej przerwanie obwodu barwa przezroczy jak eksponowac przy swietle sztucznym o 4 lista rozrywkowa o 3 lampa blyskowa swiatlo decyduje o nastroju obrazu swiatlo wplywa na efekt swiatlocienia funkcja cienia cien jako forma o 5 lista rozrywkowa o 4 przerysowanie perspektywiczne obiektu papiery barwne wywolywanie swiatlo lampy przebieg pracy o 6 lista rozrywkowa o 5 praktyka powiekszania jak przechowywac chemikalia wywolywacze jak przygotowywac roztwory etykiety o 7 lista rozrywkowa o 6 woda do roztworow temperatura kapieli stezenie roztworow widzenie fotograficzne widzenie oka o 8 lista rozrywkowa o 7 reakcja oka czego nie widzi oko lustrzanki cechy fotogenicznosci pojecie cech fotogenicznosci o 9 lista rozrywkowa o 8 niedoskonale zdjecia niepewnosc poczatkujacego pojecie symbolu fotograficznego potrzeba sterowania podejscie do obiektu o 10 lista rozrywkowa o 9 ujecie cele ujec kierunek swiatla kontrast oswietlenia o 11 lista rozrywkowa o 10 sztuczne swiatlo swiatlo bezposrednie aureola i rozswietlenie nasadki zmiekczajace swiatlo odbite i przefiltrowane o 12 lista rozrywkowa o 11 stosowanie swiatla odbitego swiatlo dzienne zabarwione swiatlo niebieskie swiatlo swiatlo sztuczne o 13 lista rozrywkowa o 12 instrumenty astronomiczne lunety aparaty lunety i teleskopy pola gwiezdne o 14 lista rozrywkowa o 13 mglawice slonce i planety kontrast fazowy zywe preparaty mikroskopia interferencyjna o 15 lista rozrywkowa o 14 mikroskopia elektronowa skanowanie synchronizacja fotografia ultraszybka oswietlenie blyskowe o 16 lista rozrywkowa o 15 zrodla swiatla krotkie blyski szybkie fotografie urzadzenia synchronizujace materialy zdjeciowe lista rozrywkowa o 16