Mikroskopia elektronowa

Dla uzyskania wielkich powiększeń konieczne jest użycie promieniowania o fali znacznie krótszej niż światło widzialne czy ultrafiolet. Promieniowanie takie istnieje w przyrodzie; jest ono związane z elektronem: długość fali jest odwrotnie proporcjonalna do szybkości elektronu. Strumień elektronów emitowany np. przez ogrzaną katodę metalową w kineskopie telewizora może być odchylany, odbijany, uginany za pomocą układów porównywalnych […]

Skanowanie

Mówiliśmy już o niewielkiej zdolności przenikania elektronów przy napięciach kilku tysięcy woltów. Zmusza ona do stosowania w pewnych przypadkach próbek bardzo cienkich, zdjętych z powierzchni grubego preparatu i do umieszczania ich na membranach kolodionowych, które są wystarczająco cienkie do tego, by je badać w prześwicie. Sposób ten jest jednak trudny do zastosowania w praktyce. Nowe […]

Synchronizacja

Do uzyskania doskonałej synchronizacji strumieni elektronów, analizującego i tworzącego obraz, trzeba było skonstruować niezwykle złożone urządzenia. W rezultacie rozdzielczość uzyskiwana za pomocą tej metody jest niższa niż w zwykłych mikroskopach. Lecz zalety metody są niezaprzeczalne: duża głębia ostrości – co najmniej 300 razy większa niż w mikroskopach optycznych, a powiększenie przekracza 220 000 razy. Uzyskiwana […]

Fotografia ultraszybka

Zastosowanie w roku 1881 przez Ernsta Macha iskry elektrycznej do zdjęć migawkowych ultrakrótkich – do pojedynczych zdjęć, nie serii obrazów-stanowiło początek rozwoju fotografii ultraszybkiej. W latach 1892-1900 udało się jemu, a następnie innym, sfotografować w ten sposób pocisk wlocie. Przypomnijmy aparaty Mareya i jego asystenta Luciena Bulla, które dosłownie zlikwidowały tajemnicę czasu. Jednakże pierwszym praktycznym […]

Oświetlenie błyskowe

Do fotografii ultraszybkiej jedno-zdjęciowej stosuje się oświetlenie pojedynczymi błyskami. Są one wyzwalane w momencie, gdy fotografowany obiekt znajduje się w pożądanym miejscu, przy czym w trakcie swego ruchu działa on na urządzenie synchronizujące wyzwolenie błysku. Błysk pozwala na zarejestrowanie obiektu lub jego cienia. Oświetlenie ciągłe nie jest tu wskazane, gdyż towarzyszy mu znaczne wydzielanie ciepła […]

Groteskowe cienie

Tak na przykład długie, daleko sięgające cienie, typowe dla wczesnego ranka lub późnego południa, mogą nabrać dziwnego, własnego życia. Istnieją wykonane z ptasiej perspektywy zdjęcia śpieszących ulicą ludzi, których cienie, groteskowo zniekształcone i na skutek niskiej pozycji słońca fantastycznie wydłużone, zdają się z surrealistyczną intensywnością ukazywać gorączkowe życie wielkomiejskiej ulicy. Nigdy też nie zapomnę zdjęcia lotniczego Margaret Bourke-White, przedstawiającego zbombardowane miasto [...]

Światło i cień

Podczas jednak gdy większość fotografów poświęca wiele uwagi rodzajowi i rozkładowi światła na zdjęciach, to zwykle zaniedbują oni cienie. Nie wiedzą o tym-lub zapominają – że cień spełnia trzy funkcje odnoszące się do graficznego oddziaływania obrazu. Cień jako symbol głębi. Ważność cienia dla prawidłowego oddania głębi wykazuje następujący eksperyment: wykonujemy trzy zdjęcia płaskorzeźby widzianej na wprost. Pierwsze – przy bezcieniowym oświetleniu czołowym, drugie-przy oświetleniu skośnym, padającym pod ostrym kątem od lewego górnego rogu obrazu [...]

Efekt światłocienia

Analizując graficzne i nastrojowe działanie czerni i bieli stwierdzamy, że ta ostatnia jest narzucająca się i agresywna, czerń zaś bierna i zachowująca rezerwę. Fakt, że białe (lub jasne) partie zdjęcia najpierw przyciągają uwagę widza (wyjątek: oryginalne, czarne sylwetki), można wykorzystać do skierowania jego wzroku na punkty szczególnie interesujące. Skuteczną metodę stanowi utrzymanie obiektu w jasnej tonacji i „obrazowanie” go ciemniejszymi płaszczyznami. Biel (albo obraz w jasnych tonach) sugeruje światło, radość, szczęście, młodość [...]
Fotografia zdjecia krajobrazow czym jest barwa jasnosc jasnosc we wnetrzach naturalnosc o 2 lista rozrywkowa cechy niefotogenicznosci nieporzadek i chaos nieprawidlowe swiatlo falszerstwo jak widziec fotograficznie rzeczywistosc o 3 lista rozrywkowa o 2 jak ksztaltowac obraz fotograficzny jak korzystac z energii elektrycznej przerwanie obwodu barwa przezroczy jak eksponowac przy swietle sztucznym o 4 lista rozrywkowa o 3 lampa blyskowa swiatlo decyduje o nastroju obrazu swiatlo wplywa na efekt swiatlocienia funkcja cienia cien jako forma o 5 lista rozrywkowa o 4 przerysowanie perspektywiczne obiektu papiery barwne wywolywanie swiatlo lampy przebieg pracy o 6 lista rozrywkowa o 5 praktyka powiekszania jak przechowywac chemikalia wywolywacze jak przygotowywac roztwory etykiety o 7 lista rozrywkowa o 6 woda do roztworow temperatura kapieli stezenie roztworow widzenie fotograficzne widzenie oka o 8 lista rozrywkowa o 7 reakcja oka czego nie widzi oko lustrzanki cechy fotogenicznosci pojecie cech fotogenicznosci o 9 lista rozrywkowa o 8 niedoskonale zdjecia niepewnosc poczatkujacego pojecie symbolu fotograficznego potrzeba sterowania podejscie do obiektu o 10 lista rozrywkowa o 9 ujecie cele ujec kierunek swiatla kontrast oswietlenia o 11 lista rozrywkowa o 10 sztuczne swiatlo swiatlo bezposrednie aureola i rozswietlenie nasadki zmiekczajace swiatlo odbite i przefiltrowane o 12 lista rozrywkowa o 11 stosowanie swiatla odbitego swiatlo dzienne zabarwione swiatlo niebieskie swiatlo swiatlo sztuczne o 13 lista rozrywkowa o 12 instrumenty astronomiczne lunety aparaty lunety i teleskopy pola gwiezdne o 14 lista rozrywkowa o 13 mglawice slonce i planety kontrast fazowy zywe preparaty mikroskopia interferencyjna o 15 lista rozrywkowa o 14 mikroskopia elektronowa skanowanie synchronizacja fotografia ultraszybka oswietlenie blyskowe o 16 lista rozrywkowa o 15 zrodla swiatla krotkie blyski szybkie fotografie urzadzenia synchronizujace materialy zdjeciowe lista rozrywkowa o 16