Źródła światła

Źródła światła o bardzo krótkim czasie trwania mają wspólną cechę: podczas ich pracy niezbędne są impulsy prądu o natężeniu mogącym osiągać wiele tysięcy amperów. W praktyce potrzebną do takiego wyładowania energię elektryczną magazynuje się w kondensatorze, który w odpowiedniej chwili rozładowuje się poprzez użyte źródło światła. Moment rozładowania jest określany przeważnie przez przebieg fotografowanego zjawiska […]

Krótkie błyski

Wiązka błysku powinna być silnie skoncentrowana, a nawet w niektórych przypadkach dająca oświetlenie punktowe. Takie właśnie oświetlenie jest wymagane do specjalnych zdjęć, np. w fotografii smugowej lub cieniowej. Czas trwania błysku zależy od rodzaju fotografowanego zjawiska. Badanie przebiegu wybuchu wymaga błysku o czasie trwania ok. 1/10 000 000 sekundy, czyli 0,1 mikrosekundy; do badania lotu […]

Szybkie fotografie

Migawki mechaniczne, a nawet elektromechaniczne (tzw. elektroniczne), w jakie są wyposażone aparaty fotograficzne, pozwalają na uzyskiwanie czasów naświetlenia do 1/500 s (migawki szczelinowe aż do 1/2000 s). Od chwili pojawienia się amatorskich lamp błyskowych możliwe jest łatwe wykonywanie zdjęć ultraszybkich o czasach naświetlenia ok. 1/1000 s, tyle bowiem trwa efektywny błysk lampy elektronowej, który w […]

Urządzenia synchronizujące

Konstrukcja urządzeń synchronizujących o działaniu bezpośrednim nie jest trudna. Synchronizację można uzyskać np. przez wyzwolenie lampy błyskowej za pomocą dwóch kontaktów lub raczej kontaktu uruchamianego przez ruchomy obiekt zdjęcia, przy czym migawka aparatu jest cały czas otwarta (metoda otwartej migawki). Synchronizacja pośrednia wymaga urządzeń bardziej skomplikowanych: akustycznych, optycznych lub elektrycznych. Urządzenia akustyczne znajdują zastosowanie w […]

Materiały zdjęciowe

Zdjęcia ultraszybkie można wykonywać tylko w pomieszczeniu całkowicie zaciemnionym lub przy świetle silnie przyćmionym. Otwarcie migawki nie da się zsynchronizować z opóźniaczem elektronicznym, trzeba więc zdjęcia wykonywać metodą otwartej migawki. Najwygodniejsze są tu nowoczesne aparaty lustrzane; ułatwiają one kadrowanie i nastawianie ostrości, co stanowi ich cenną zaletę. Pomimo korzyści związanych z wykonywaniem zdjęć z małej […]

Groteskowe cienie

Tak na przykład długie, daleko sięgające cienie, typowe dla wczesnego ranka lub późnego południa, mogą nabrać dziwnego, własnego życia. Istnieją wykonane z ptasiej perspektywy zdjęcia śpieszących ulicą ludzi, których cienie, groteskowo zniekształcone i na skutek niskiej pozycji słońca fantastycznie wydłużone, zdają się z surrealistyczną intensywnością ukazywać gorączkowe życie wielkomiejskiej ulicy. Nigdy też nie zapomnę zdjęcia lotniczego Margaret Bourke-White, przedstawiającego zbombardowane miasto [...]

Światło i cień

Podczas jednak gdy większość fotografów poświęca wiele uwagi rodzajowi i rozkładowi światła na zdjęciach, to zwykle zaniedbują oni cienie. Nie wiedzą o tym-lub zapominają – że cień spełnia trzy funkcje odnoszące się do graficznego oddziaływania obrazu. Cień jako symbol głębi. Ważność cienia dla prawidłowego oddania głębi wykazuje następujący eksperyment: wykonujemy trzy zdjęcia płaskorzeźby widzianej na wprost. Pierwsze – przy bezcieniowym oświetleniu czołowym, drugie-przy oświetleniu skośnym, padającym pod ostrym kątem od lewego górnego rogu obrazu [...]

Efekt światłocienia

Analizując graficzne i nastrojowe działanie czerni i bieli stwierdzamy, że ta ostatnia jest narzucająca się i agresywna, czerń zaś bierna i zachowująca rezerwę. Fakt, że białe (lub jasne) partie zdjęcia najpierw przyciągają uwagę widza (wyjątek: oryginalne, czarne sylwetki), można wykorzystać do skierowania jego wzroku na punkty szczególnie interesujące. Skuteczną metodę stanowi utrzymanie obiektu w jasnej tonacji i „obrazowanie” go ciemniejszymi płaszczyznami. Biel (albo obraz w jasnych tonach) sugeruje światło, radość, szczęście, młodość [...]
Fotografia zdjecia krajobrazow czym jest barwa jasnosc jasnosc we wnetrzach naturalnosc o 2 lista rozrywkowa cechy niefotogenicznosci nieporzadek i chaos nieprawidlowe swiatlo falszerstwo jak widziec fotograficznie rzeczywistosc o 3 lista rozrywkowa o 2 jak ksztaltowac obraz fotograficzny jak korzystac z energii elektrycznej przerwanie obwodu barwa przezroczy jak eksponowac przy swietle sztucznym o 4 lista rozrywkowa o 3 lampa blyskowa swiatlo decyduje o nastroju obrazu swiatlo wplywa na efekt swiatlocienia funkcja cienia cien jako forma o 5 lista rozrywkowa o 4 przerysowanie perspektywiczne obiektu papiery barwne wywolywanie swiatlo lampy przebieg pracy o 6 lista rozrywkowa o 5 praktyka powiekszania jak przechowywac chemikalia wywolywacze jak przygotowywac roztwory etykiety o 7 lista rozrywkowa o 6 woda do roztworow temperatura kapieli stezenie roztworow widzenie fotograficzne widzenie oka o 8 lista rozrywkowa o 7 reakcja oka czego nie widzi oko lustrzanki cechy fotogenicznosci pojecie cech fotogenicznosci o 9 lista rozrywkowa o 8 niedoskonale zdjecia niepewnosc poczatkujacego pojecie symbolu fotograficznego potrzeba sterowania podejscie do obiektu o 10 lista rozrywkowa o 9 ujecie cele ujec kierunek swiatla kontrast oswietlenia o 11 lista rozrywkowa o 10 sztuczne swiatlo swiatlo bezposrednie aureola i rozswietlenie nasadki zmiekczajace swiatlo odbite i przefiltrowane o 12 lista rozrywkowa o 11 stosowanie swiatla odbitego swiatlo dzienne zabarwione swiatlo niebieskie swiatlo swiatlo sztuczne o 13 lista rozrywkowa o 12 instrumenty astronomiczne lunety aparaty lunety i teleskopy pola gwiezdne o 14 lista rozrywkowa o 13 mglawice slonce i planety kontrast fazowy zywe preparaty mikroskopia interferencyjna o 15 lista rozrywkowa o 14 mikroskopia elektronowa skanowanie synchronizacja fotografia ultraszybka oswietlenie blyskowe o 16 lista rozrywkowa o 15 zrodla swiatla krotkie blyski szybkie fotografie urzadzenia synchronizujace materialy zdjeciowe lista rozrywkowa o 16