Jak kształtować obraz fotograficzny

Każde zdjęcie stanowi przekład rzeczywistości na formę obrazu. I podobnie jak przy tłumaczeniu z jednego języka na inny, wizualny przekład rzeczywistości na „mowę obrazów” fotograficznych można podjąć na dwa sposoby: dosłowny lub swobodny. Tak samo jak przy tłumaczeniu w sensie lingwistycznym, także i w fotografii praca dosłowna, zachowująca w wysokiej mierze powierzchowne podobieństwo formy, jest […]

Jak korzystać z energii elektrycznej

Większość fotograficznych źródeł światła pobiera stosunkowo dużo energii elektrycznej, a tymczasem zwykła, domowa sieć przewodów jest dostosowana tylko do zapotrzebowania występującego w przeciętnym gospodarstwie domowym. Aby obliczyć, ile lamp można włączyć w obwód nie powodując przepalenia bezpiecznika, mnożymy napięcie sieci w woltach przez liczbę amperów podaną na bezpieczniku. Jeżeli np. napięcie wynosi 220 woltów, a […]

Przerwanie obwodu

Aby przerwać obwód elektryczny, nie należy szarpać za przewód, lecz trzeba ująć wtyczkę i wyciągnąć ją z gniazda. Zwykłych przewodów w izolacji gumowej nie wolno przybijać gwoździami do ścian, meblościanek lub sufitu, bo przewody elektryczne tego rodzaju nie są przeznaczone do instalowania na stałe. Trwałe instalacje można zakładać tylko stosując do tego celu przewody w […]

Barwa przezroczy

Zmiany barw przezroczy, spowodowane wahaniami napięcia, uwydatniają się szczególnie w przypadku barw pastelowych o małym nasyceniu i odcieni neutralnych. Jeśli takie barwy przeważają, to już zmiana temperatury barwowej o 50 K wywoła widoczną dominantę barwną. Jeśli natomiast zachodzi przewaga barw nasyconych, to zwykle nawet zmiana temperatury barwowej o 100 K nie wpłynie ujemnie na efekt […]

Jak eksponować przy świetle sztucznym

Przy oświetleniu światłem ciągłym ustala się dane potrzebne do prawidłowej ekspozycji za pomocą światłomierza, jak to już opisywaliśmy. Szczególną uwagę należy przy tym zwrócić na kontrast oświetlenia (mierzony przy użyciu szarej karty), kontrast motywu (przy czym przeprowadza się pomiary najjaśniejszych i najciemniejszych partii obrazu) i, w razie potrzeby, na tło (upewniając się, że otrzyma ono […]

Groteskowe cienie

Tak na przykład długie, daleko sięgające cienie, typowe dla wczesnego ranka lub późnego południa, mogą nabrać dziwnego, własnego życia. Istnieją wykonane z ptasiej perspektywy zdjęcia śpieszących ulicą ludzi, których cienie, groteskowo zniekształcone i na skutek niskiej pozycji słońca fantastycznie wydłużone, zdają się z surrealistyczną intensywnością ukazywać gorączkowe życie wielkomiejskiej ulicy. Nigdy też nie zapomnę zdjęcia lotniczego Margaret Bourke-White, przedstawiającego zbombardowane miasto [...]

Światło i cień

Podczas jednak gdy większość fotografów poświęca wiele uwagi rodzajowi i rozkładowi światła na zdjęciach, to zwykle zaniedbują oni cienie. Nie wiedzą o tym-lub zapominają – że cień spełnia trzy funkcje odnoszące się do graficznego oddziaływania obrazu. Cień jako symbol głębi. Ważność cienia dla prawidłowego oddania głębi wykazuje następujący eksperyment: wykonujemy trzy zdjęcia płaskorzeźby widzianej na wprost. Pierwsze – przy bezcieniowym oświetleniu czołowym, drugie-przy oświetleniu skośnym, padającym pod ostrym kątem od lewego górnego rogu obrazu [...]

Efekt światłocienia

Analizując graficzne i nastrojowe działanie czerni i bieli stwierdzamy, że ta ostatnia jest narzucająca się i agresywna, czerń zaś bierna i zachowująca rezerwę. Fakt, że białe (lub jasne) partie zdjęcia najpierw przyciągają uwagę widza (wyjątek: oryginalne, czarne sylwetki), można wykorzystać do skierowania jego wzroku na punkty szczególnie interesujące. Skuteczną metodę stanowi utrzymanie obiektu w jasnej tonacji i „obrazowanie” go ciemniejszymi płaszczyznami. Biel (albo obraz w jasnych tonach) sugeruje światło, radość, szczęście, młodość [...]
Fotografia zdjecia krajobrazow czym jest barwa jasnosc jasnosc we wnetrzach naturalnosc o 2 lista rozrywkowa cechy niefotogenicznosci nieporzadek i chaos nieprawidlowe swiatlo falszerstwo jak widziec fotograficznie rzeczywistosc o 3 lista rozrywkowa o 2 jak ksztaltowac obraz fotograficzny jak korzystac z energii elektrycznej przerwanie obwodu barwa przezroczy jak eksponowac przy swietle sztucznym o 4 lista rozrywkowa o 3 lampa blyskowa swiatlo decyduje o nastroju obrazu swiatlo wplywa na efekt swiatlocienia funkcja cienia cien jako forma o 5 lista rozrywkowa o 4 przerysowanie perspektywiczne obiektu papiery barwne wywolywanie swiatlo lampy przebieg pracy o 6 lista rozrywkowa o 5 praktyka powiekszania jak przechowywac chemikalia wywolywacze jak przygotowywac roztwory etykiety o 7 lista rozrywkowa o 6 woda do roztworow temperatura kapieli stezenie roztworow widzenie fotograficzne widzenie oka o 8 lista rozrywkowa o 7 reakcja oka czego nie widzi oko lustrzanki cechy fotogenicznosci pojecie cech fotogenicznosci o 9 lista rozrywkowa o 8 niedoskonale zdjecia niepewnosc poczatkujacego pojecie symbolu fotograficznego potrzeba sterowania podejscie do obiektu o 10 lista rozrywkowa o 9 ujecie cele ujec kierunek swiatla kontrast oswietlenia o 11 lista rozrywkowa o 10 sztuczne swiatlo swiatlo bezposrednie aureola i rozswietlenie nasadki zmiekczajace swiatlo odbite i przefiltrowane o 12 lista rozrywkowa o 11 stosowanie swiatla odbitego swiatlo dzienne zabarwione swiatlo niebieskie swiatlo swiatlo sztuczne o 13 lista rozrywkowa o 12 instrumenty astronomiczne lunety aparaty lunety i teleskopy pola gwiezdne o 14 lista rozrywkowa o 13 mglawice slonce i planety kontrast fazowy zywe preparaty mikroskopia interferencyjna o 15 lista rozrywkowa o 14 mikroskopia elektronowa skanowanie synchronizacja fotografia ultraszybka oswietlenie blyskowe o 16 lista rozrywkowa o 15 zrodla swiatla krotkie blyski szybkie fotografie urzadzenia synchronizujace materialy zdjeciowe lista rozrywkowa o 16