Praktyka powiększania

Powiększanie odbywa się w zasadzie tak jak w technice czarno-białej: wkładamy starannie odkurzony negatyw barwny do ramki negatywowej powiększalnika i nastawiamy żądany wycinek na ostrość na powierzchni maskownicy, już w ostatecznym formacie. Następnie zmniejszamy otwór przysłony obiektywu o jedną lub dwie działki. W głowicy filtracyjnej nastawiamy do prób filtrację wyjściową według uprzednich doświadczeń – albo […]

Jak przechowywać chemikalia

Większość chemikaliów potrzebnych do prac fotograficznych jest wrażliwa bądź na wpływ wilgoci, bądź na styczność z powietrzem, wysokie lub niskie temperatury. Jeżeli podlegają takim wpływom, psują się z czasem i stają się bezużyteczne. Najlepiej przechowywać chemikalia w szklanych pojemnikach; najmniej odpowiednie są papierowe torebki. Również tekturowe opakowania są niewłaściwe, bo pochłaniają i zatrzymują wilgoć. Słoje […]

Wywoływacze

Wszystkie wywoływacze są niezwykle wrażliwe na tlen, który pobierają z powietrza. Dlatego napełniamy butle roztworami podstawowymi aż po korek, aby usunąć powietrze. Jeżeli to jest niemożliwe, to wypełniamy resztę przestrzeni małymi szklanymi kulkami. Albo też wypychamy powietrze za pomocą chemicznie obojętnego, ciężkiego gazu (np. Protectan-Spray firmy Tetenal). Większe ilości podstawowego roztworu wywoływacza należy wlać do […]

Jak przygotowywać roztwory

Dozowanym wywoływaczom, utrwalaczom itp. towarzyszy zawsze drukowana instrukcja, do której należy się bezwzględnie zastosować, jeżeli chcemy uniknąć błędów obróbki. Przygotowując roztwory, powinniśmy przestrzegać następujących reguł. Do rozpuszczania lub mieszania chemikaliów nadają się tylko pojemniki szklane lub ze stali nierdzewnej. Ebonit absorbuje niektóre chemikalia, które mogą później zanieczyścić inne przygotowywane roztwory. Pojemniki emaliowane pękają i rdzewieją, […]

Etykiety

Każdą butlę z roztworem zapasowym należy po przygotowaniu zaopatrzyć w etykietę i wpisać na niej datę. Pozwoli to później ocenić, czy dany roztwór jest jeszcze zdatny do użytku. Jeśli chcemy wielokrotnie używać wywoływacza, to powinniśmy notować na butli liczbę wywołanych już błon, żeby się orientować w stopniu jego wykorzystania. Jest to potrzebne, by móc określić […]

Groteskowe cienie

Tak na przykład długie, daleko sięgające cienie, typowe dla wczesnego ranka lub późnego południa, mogą nabrać dziwnego, własnego życia. Istnieją wykonane z ptasiej perspektywy zdjęcia śpieszących ulicą ludzi, których cienie, groteskowo zniekształcone i na skutek niskiej pozycji słońca fantastycznie wydłużone, zdają się z surrealistyczną intensywnością ukazywać gorączkowe życie wielkomiejskiej ulicy. Nigdy też nie zapomnę zdjęcia lotniczego Margaret Bourke-White, przedstawiającego zbombardowane miasto [...]

Światło i cień

Podczas jednak gdy większość fotografów poświęca wiele uwagi rodzajowi i rozkładowi światła na zdjęciach, to zwykle zaniedbują oni cienie. Nie wiedzą o tym-lub zapominają – że cień spełnia trzy funkcje odnoszące się do graficznego oddziaływania obrazu. Cień jako symbol głębi. Ważność cienia dla prawidłowego oddania głębi wykazuje następujący eksperyment: wykonujemy trzy zdjęcia płaskorzeźby widzianej na wprost. Pierwsze – przy bezcieniowym oświetleniu czołowym, drugie-przy oświetleniu skośnym, padającym pod ostrym kątem od lewego górnego rogu obrazu [...]

Efekt światłocienia

Analizując graficzne i nastrojowe działanie czerni i bieli stwierdzamy, że ta ostatnia jest narzucająca się i agresywna, czerń zaś bierna i zachowująca rezerwę. Fakt, że białe (lub jasne) partie zdjęcia najpierw przyciągają uwagę widza (wyjątek: oryginalne, czarne sylwetki), można wykorzystać do skierowania jego wzroku na punkty szczególnie interesujące. Skuteczną metodę stanowi utrzymanie obiektu w jasnej tonacji i „obrazowanie” go ciemniejszymi płaszczyznami. Biel (albo obraz w jasnych tonach) sugeruje światło, radość, szczęście, młodość [...]
Fotografia zdjecia krajobrazow czym jest barwa jasnosc jasnosc we wnetrzach naturalnosc o 2 lista rozrywkowa cechy niefotogenicznosci nieporzadek i chaos nieprawidlowe swiatlo falszerstwo jak widziec fotograficznie rzeczywistosc o 3 lista rozrywkowa o 2 jak ksztaltowac obraz fotograficzny jak korzystac z energii elektrycznej przerwanie obwodu barwa przezroczy jak eksponowac przy swietle sztucznym o 4 lista rozrywkowa o 3 lampa blyskowa swiatlo decyduje o nastroju obrazu swiatlo wplywa na efekt swiatlocienia funkcja cienia cien jako forma o 5 lista rozrywkowa o 4 przerysowanie perspektywiczne obiektu papiery barwne wywolywanie swiatlo lampy przebieg pracy o 6 lista rozrywkowa o 5 praktyka powiekszania jak przechowywac chemikalia wywolywacze jak przygotowywac roztwory etykiety o 7 lista rozrywkowa o 6 woda do roztworow temperatura kapieli stezenie roztworow widzenie fotograficzne widzenie oka o 8 lista rozrywkowa o 7 reakcja oka czego nie widzi oko lustrzanki cechy fotogenicznosci pojecie cech fotogenicznosci o 9 lista rozrywkowa o 8 niedoskonale zdjecia niepewnosc poczatkujacego pojecie symbolu fotograficznego potrzeba sterowania podejscie do obiektu o 10 lista rozrywkowa o 9 ujecie cele ujec kierunek swiatla kontrast oswietlenia o 11 lista rozrywkowa o 10 sztuczne swiatlo swiatlo bezposrednie aureola i rozswietlenie nasadki zmiekczajace swiatlo odbite i przefiltrowane o 12 lista rozrywkowa o 11 stosowanie swiatla odbitego swiatlo dzienne zabarwione swiatlo niebieskie swiatlo swiatlo sztuczne o 13 lista rozrywkowa o 12 instrumenty astronomiczne lunety aparaty lunety i teleskopy pola gwiezdne o 14 lista rozrywkowa o 13 mglawice slonce i planety kontrast fazowy zywe preparaty mikroskopia interferencyjna o 15 lista rozrywkowa o 14 mikroskopia elektronowa skanowanie synchronizacja fotografia ultraszybka oswietlenie blyskowe o 16 lista rozrywkowa o 15 zrodla swiatla krotkie blyski szybkie fotografie urzadzenia synchronizujace materialy zdjeciowe lista rozrywkowa o 16