Reakcja oka

Oko nie reaguje zwykłe na drobne zmiany w spektralnym składzie światła. Z drugiej zaś strony, błona barwna jest bardzo czuła na najmniejsze nawet wahania jego barwy. Rozbieżność ta jest przyczyną naszego zdziwienia, kiedy stwierdzamy odchylenie od prawidłowego oddania barw na przezroczach. Te właśnie wahania barwy światła zdjęciowego ponoszą winę za to, że tak wiele zdjęć […]

Czego nie widzi oko

Oko nie może dokładnie rozpoznawać motywów znajdujących się w szybkim ruchu, nie może zatrzymać widzianego obrazu ani złożyć wielu kolejnych doznań wzrokowych w jeden obraz. Aparat natomiast może sprostać każdemu z tych trzech zadań. W rezultacie fotografujący może albo ostro odwzorować poruszający się przedmiot, albo graficznie symbolizować ruch przez rozmazanie konturów, albo uchwycić go w […]

Lustrzanki

Jednym z najbardziej rozpowszechnionych argumentów, przytaczanych na korzyść lustrzanek jedno- i dwuobiektywowych, jest twierdzenie: „One obejmują dokładnie to, co widzicie”. Ale powstaje pytanie: „Co wy tam właściwie widzicie?” albo ściślej: „Coście tym razem przeoczyli?” Odpowiedź zależy naturalnie od tego, czy potrafimy rzeczywistość widzieć fotograficznie czy też nie. Widzieć rzeczywistość fotograficznie, to znaczy zdawać sobie sprawę […]

Cechy fotogeniczności

Postęp techniki fotograficznej od dawna już umożliwia fotografowanie najwymyślniejszych nawet motywów i odwzorowywania ich zgodnie z rzeczywistością. Niestety, zgodność taka nie stanowi kryterium twórczości artystycznej i nieraz odtworzenie „zgodne z rzeczywistością” jest tak samo pozbawione wszelkiego znaczenia i banalne jak sam obiekt. Wierność odtwarzania jest naturalnie koniecznym założeniem fotografii naukowej, medycznej, dokumentalnej, edukacyjnej i katalogowej. […]

Pojęcie cech fotogeniczności

Wyjaśnienie pojęcia „cechy fotogeniczności” zależy oczywiście głównie od gustu i upodobań zapytanej osoby. Błękitne oczy, blond włosy lub motyw umożliwiający kompozycję w kształcie trójkąta albo litery S – to mogą być cechy fotogeniczności w oczach początkującego adepta. Bardziej doświadczony fotografik, o dojrzalszych upodobaniach, ma znacznie bardziej wyrafinowane wyobrażenia. Co do mnie, to stwierdzam, że trudno […]

Groteskowe cienie

Tak na przykład długie, daleko sięgające cienie, typowe dla wczesnego ranka lub późnego południa, mogą nabrać dziwnego, własnego życia. Istnieją wykonane z ptasiej perspektywy zdjęcia śpieszących ulicą ludzi, których cienie, groteskowo zniekształcone i na skutek niskiej pozycji słońca fantastycznie wydłużone, zdają się z surrealistyczną intensywnością ukazywać gorączkowe życie wielkomiejskiej ulicy. Nigdy też nie zapomnę zdjęcia lotniczego Margaret Bourke-White, przedstawiającego zbombardowane miasto [...]

Światło i cień

Podczas jednak gdy większość fotografów poświęca wiele uwagi rodzajowi i rozkładowi światła na zdjęciach, to zwykle zaniedbują oni cienie. Nie wiedzą o tym-lub zapominają – że cień spełnia trzy funkcje odnoszące się do graficznego oddziaływania obrazu. Cień jako symbol głębi. Ważność cienia dla prawidłowego oddania głębi wykazuje następujący eksperyment: wykonujemy trzy zdjęcia płaskorzeźby widzianej na wprost. Pierwsze – przy bezcieniowym oświetleniu czołowym, drugie-przy oświetleniu skośnym, padającym pod ostrym kątem od lewego górnego rogu obrazu [...]

Efekt światłocienia

Analizując graficzne i nastrojowe działanie czerni i bieli stwierdzamy, że ta ostatnia jest narzucająca się i agresywna, czerń zaś bierna i zachowująca rezerwę. Fakt, że białe (lub jasne) partie zdjęcia najpierw przyciągają uwagę widza (wyjątek: oryginalne, czarne sylwetki), można wykorzystać do skierowania jego wzroku na punkty szczególnie interesujące. Skuteczną metodę stanowi utrzymanie obiektu w jasnej tonacji i „obrazowanie” go ciemniejszymi płaszczyznami. Biel (albo obraz w jasnych tonach) sugeruje światło, radość, szczęście, młodość [...]
Fotografia zdjecia krajobrazow czym jest barwa jasnosc jasnosc we wnetrzach naturalnosc o 2 lista rozrywkowa cechy niefotogenicznosci nieporzadek i chaos nieprawidlowe swiatlo falszerstwo jak widziec fotograficznie rzeczywistosc o 3 lista rozrywkowa o 2 jak ksztaltowac obraz fotograficzny jak korzystac z energii elektrycznej przerwanie obwodu barwa przezroczy jak eksponowac przy swietle sztucznym o 4 lista rozrywkowa o 3 lampa blyskowa swiatlo decyduje o nastroju obrazu swiatlo wplywa na efekt swiatlocienia funkcja cienia cien jako forma o 5 lista rozrywkowa o 4 przerysowanie perspektywiczne obiektu papiery barwne wywolywanie swiatlo lampy przebieg pracy o 6 lista rozrywkowa o 5 praktyka powiekszania jak przechowywac chemikalia wywolywacze jak przygotowywac roztwory etykiety o 7 lista rozrywkowa o 6 woda do roztworow temperatura kapieli stezenie roztworow widzenie fotograficzne widzenie oka o 8 lista rozrywkowa o 7 reakcja oka czego nie widzi oko lustrzanki cechy fotogenicznosci pojecie cech fotogenicznosci o 9 lista rozrywkowa o 8 niedoskonale zdjecia niepewnosc poczatkujacego pojecie symbolu fotograficznego potrzeba sterowania podejscie do obiektu o 10 lista rozrywkowa o 9 ujecie cele ujec kierunek swiatla kontrast oswietlenia o 11 lista rozrywkowa o 10 sztuczne swiatlo swiatlo bezposrednie aureola i rozswietlenie nasadki zmiekczajace swiatlo odbite i przefiltrowane o 12 lista rozrywkowa o 11 stosowanie swiatla odbitego swiatlo dzienne zabarwione swiatlo niebieskie swiatlo swiatlo sztuczne o 13 lista rozrywkowa o 12 instrumenty astronomiczne lunety aparaty lunety i teleskopy pola gwiezdne o 14 lista rozrywkowa o 13 mglawice slonce i planety kontrast fazowy zywe preparaty mikroskopia interferencyjna o 15 lista rozrywkowa o 14 mikroskopia elektronowa skanowanie synchronizacja fotografia ultraszybka oswietlenie blyskowe o 16 lista rozrywkowa o 15 zrodla swiatla krotkie blyski szybkie fotografie urzadzenia synchronizujace materialy zdjeciowe lista rozrywkowa o 16