Niedoskonałe zdjęcia

Nic dziwnego, że tak wiele zdjęć wydaje się nam „niedoskonałymi”, rozczarowuje, nie wywiera żadnego wrażenia i wręcz nudzi… Aby wyrównać braki właściwe medium fotograficznemu, te cechy obiektu, których nie można oddać bezpośrednio, wyrażają fotografowie w formie symbolicznej. Tak na przykład możliwe jest bezpośrednie oddanie barw, ale już nie ruchu. Ostry obraz jadącego samochodu niczym się […]

Niepewność początkującego

Brak poczucia pewności u początkującego pojawia się w ten sposób, że odnosi się on do modela z nienaturalnym zadufaniem (ogarnąwszy go jednym spojrzeniem), ustawia swój sprzęt, naświetla – raz – i rzuciwszy słowo „załatwione” efektownie się wycofuje. W przeciwieństwie do tego, doświadczony fotograf pracuje zupełnie inaczej. Jest on świadomy licznych możliwości, spośród których może wybierać, […]

Pojęcie symbolu fotograficznego

Fotografia jest mową obrazów i opiera się na symbolach, jak wszystkie środki przekazu. Wspomniałem już, że na przykład głębię można przedstawić na zdjęciu tylko w sposób symboliczny, na przykład pozorną zbieżnością linii w rzeczywistości równoległych, zmniejszeniem, skrótem perspektywicznym, wzajemnym przysłanianiem się przedmiotów, światłem i cieniem oraz innymi środkami graficznymi, które stwarzają wrażenie głębi. Niestety, większość […]

Potrzeba sterowania

Środki i technika fotografii są dziś w tak wysokim stopniu udoskonalone, że nawet kompletny żółtodziób miałby trudności z takim przedstawieniem motywu, żeby go nie można było rozpoznać na zdjęciu. Ale między zdjęciem rozpoznawalnym i zdjęciem pełnym wyrazu jest wielka różnica. Zdjęcie, na którym obiekt da się tylko rozpoznać, może wystarczać do niektórych celów, lecz zazwyczaj […]

Podejście do obiektu

Skoro już fotograf podjął decyzję co do tego, który obiekt spośród wielu możliwych wybiera jako temat zdjęcia, to następnie musi rozstrzygnąć sprawę jego przedstawienia. Rozstrzygnięcie to składa się z dwóch etapów: ujęcia przedmiotu i jego odwzorowania. Pierwszy etap rozgrywa się w umyśle fotografującego, drugi wynika z fizycznych uwarunkowań procesu zdjęciowego. Ujęcie obiektu jest sprawą strategii […]

Groteskowe cienie

Tak na przykład długie, daleko sięgające cienie, typowe dla wczesnego ranka lub późnego południa, mogą nabrać dziwnego, własnego życia. Istnieją wykonane z ptasiej perspektywy zdjęcia śpieszących ulicą ludzi, których cienie, groteskowo zniekształcone i na skutek niskiej pozycji słońca fantastycznie wydłużone, zdają się z surrealistyczną intensywnością ukazywać gorączkowe życie wielkomiejskiej ulicy. Nigdy też nie zapomnę zdjęcia lotniczego Margaret Bourke-White, przedstawiającego zbombardowane miasto [...]

Światło i cień

Podczas jednak gdy większość fotografów poświęca wiele uwagi rodzajowi i rozkładowi światła na zdjęciach, to zwykle zaniedbują oni cienie. Nie wiedzą o tym-lub zapominają – że cień spełnia trzy funkcje odnoszące się do graficznego oddziaływania obrazu. Cień jako symbol głębi. Ważność cienia dla prawidłowego oddania głębi wykazuje następujący eksperyment: wykonujemy trzy zdjęcia płaskorzeźby widzianej na wprost. Pierwsze – przy bezcieniowym oświetleniu czołowym, drugie-przy oświetleniu skośnym, padającym pod ostrym kątem od lewego górnego rogu obrazu [...]

Efekt światłocienia

Analizując graficzne i nastrojowe działanie czerni i bieli stwierdzamy, że ta ostatnia jest narzucająca się i agresywna, czerń zaś bierna i zachowująca rezerwę. Fakt, że białe (lub jasne) partie zdjęcia najpierw przyciągają uwagę widza (wyjątek: oryginalne, czarne sylwetki), można wykorzystać do skierowania jego wzroku na punkty szczególnie interesujące. Skuteczną metodę stanowi utrzymanie obiektu w jasnej tonacji i „obrazowanie” go ciemniejszymi płaszczyznami. Biel (albo obraz w jasnych tonach) sugeruje światło, radość, szczęście, młodość [...]
Fotografia zdjecia krajobrazow czym jest barwa jasnosc jasnosc we wnetrzach naturalnosc o 2 lista rozrywkowa cechy niefotogenicznosci nieporzadek i chaos nieprawidlowe swiatlo falszerstwo jak widziec fotograficznie rzeczywistosc o 3 lista rozrywkowa o 2 jak ksztaltowac obraz fotograficzny jak korzystac z energii elektrycznej przerwanie obwodu barwa przezroczy jak eksponowac przy swietle sztucznym o 4 lista rozrywkowa o 3 lampa blyskowa swiatlo decyduje o nastroju obrazu swiatlo wplywa na efekt swiatlocienia funkcja cienia cien jako forma o 5 lista rozrywkowa o 4 przerysowanie perspektywiczne obiektu papiery barwne wywolywanie swiatlo lampy przebieg pracy o 6 lista rozrywkowa o 5 praktyka powiekszania jak przechowywac chemikalia wywolywacze jak przygotowywac roztwory etykiety o 7 lista rozrywkowa o 6 woda do roztworow temperatura kapieli stezenie roztworow widzenie fotograficzne widzenie oka o 8 lista rozrywkowa o 7 reakcja oka czego nie widzi oko lustrzanki cechy fotogenicznosci pojecie cech fotogenicznosci o 9 lista rozrywkowa o 8 niedoskonale zdjecia niepewnosc poczatkujacego pojecie symbolu fotograficznego potrzeba sterowania podejscie do obiektu o 10 lista rozrywkowa o 9 ujecie cele ujec kierunek swiatla kontrast oswietlenia o 11 lista rozrywkowa o 10 sztuczne swiatlo swiatlo bezposrednie aureola i rozswietlenie nasadki zmiekczajace swiatlo odbite i przefiltrowane o 12 lista rozrywkowa o 11 stosowanie swiatla odbitego swiatlo dzienne zabarwione swiatlo niebieskie swiatlo swiatlo sztuczne o 13 lista rozrywkowa o 12 instrumenty astronomiczne lunety aparaty lunety i teleskopy pola gwiezdne o 14 lista rozrywkowa o 13 mglawice slonce i planety kontrast fazowy zywe preparaty mikroskopia interferencyjna o 15 lista rozrywkowa o 14 mikroskopia elektronowa skanowanie synchronizacja fotografia ultraszybka oswietlenie blyskowe o 16 lista rozrywkowa o 15 zrodla swiatla krotkie blyski szybkie fotografie urzadzenia synchronizujace materialy zdjeciowe lista rozrywkowa o 16