Stosowanie światła odbitego

Światło odbite można stosować z korzyścią, zarówno przy zdjęciach wnętrz, jak w plenerze, do rozjaśniania cieni, które inaczej wydawałyby się zbyt ciemne. Zwykłym środkiem do tego celu są ekrany pokryte folią aluminiową. Ustawia się je tak, aby odbijały światło, pochodzące z głównego źródła, w kierunku cieni. Przy zdjęciach wnętrz można uzyskać bardzo skuteczne oświetlenie pośrednie w ten sposób, że na obiekt nakierowuje się duże ramy z rozpiętą na nich białą tkaniną lub papierem. Ich powierzchnie oświetla się następnie lampami fotograficznymi lub błyskowymi, tak że oświetlenie obiektu stanowi wyłącznie światło odbite, miękkie, mniej lub bardziej bezcieniowe. W razie potrzeby można naturalnie łączyć takie oświetlenie z bezpośrednim – frontalnym lub bocznym. Wariant tej metody stosujemy zwłaszcza przy reporterskich zdjęciach migawkowych, wykonywanych w pokoju. Reflektor lampy błyskowej kierujemy w tym celu w górę i nieco w przód, tak aby jej promienie padały na sufit i po odbiciu się od niego oświetlały obiekt światłem równomiernie rozproszonym. Jeśli wykonujemy przy tym zdjęcia na barwnej błonie odwracalnej, to sufit musi być naturalnie czysto biały, inaczej przezrocze wykaże dominantę w jego kolorze. W przypadku barwnej błony negatywowej dominantę taką można zwykle usunąć za pomocą odpowiedniej filtracji korekcyjnej w procesie powiększania.

Comments are closed.

Fotografia zdjecia krajobrazow czym jest barwa jasnosc jasnosc we wnetrzach naturalnosc o 2 lista rozrywkowa cechy niefotogenicznosci nieporzadek i chaos nieprawidlowe swiatlo falszerstwo jak widziec fotograficznie rzeczywistosc o 3 lista rozrywkowa o 2 jak ksztaltowac obraz fotograficzny jak korzystac z energii elektrycznej przerwanie obwodu barwa przezroczy jak eksponowac przy swietle sztucznym o 4 lista rozrywkowa o 3 lampa blyskowa swiatlo decyduje o nastroju obrazu swiatlo wplywa na efekt swiatlocienia funkcja cienia cien jako forma o 5 lista rozrywkowa o 4 przerysowanie perspektywiczne obiektu papiery barwne wywolywanie swiatlo lampy przebieg pracy o 6 lista rozrywkowa o 5 praktyka powiekszania jak przechowywac chemikalia wywolywacze jak przygotowywac roztwory etykiety o 7 lista rozrywkowa o 6 woda do roztworow temperatura kapieli stezenie roztworow widzenie fotograficzne widzenie oka o 8 lista rozrywkowa o 7 reakcja oka czego nie widzi oko lustrzanki cechy fotogenicznosci pojecie cech fotogenicznosci o 9 lista rozrywkowa o 8 niedoskonale zdjecia niepewnosc poczatkujacego pojecie symbolu fotograficznego potrzeba sterowania podejscie do obiektu o 10 lista rozrywkowa o 9 ujecie cele ujec kierunek swiatla kontrast oswietlenia o 11 lista rozrywkowa o 10 sztuczne swiatlo swiatlo bezposrednie aureola i rozswietlenie nasadki zmiekczajace swiatlo odbite i przefiltrowane o 12 lista rozrywkowa o 11 stosowanie swiatla odbitego swiatlo dzienne zabarwione swiatlo niebieskie swiatlo swiatlo sztuczne o 13 lista rozrywkowa o 12 instrumenty astronomiczne lunety aparaty lunety i teleskopy pola gwiezdne o 14 lista rozrywkowa o 13 mglawice slonce i planety kontrast fazowy zywe preparaty mikroskopia interferencyjna o 15 lista rozrywkowa o 14 mikroskopia elektronowa skanowanie synchronizacja fotografia ultraszybka oswietlenie blyskowe o 16 lista rozrywkowa o 15 zrodla swiatla krotkie blyski szybkie fotografie urzadzenia synchronizujace materialy zdjeciowe lista rozrywkowa o 16