Światła

Źródło światła jest mniej lub więcej przesunięte w bok, jednak ciągle jeszcze oświetla bardziej z przodu niż od tyłu. Jest to najpowszechniej stosowany kierunek światła, szczególnie dobrze nadający się do zdjęć barwnych, przy których z jednej strony dążymy do prawidłowego oddania barw, a z drugiej strony należy też podkreślić trójwymiarowość przedmiotów. Światło boczne łatwiej stosować niż światło padające z jakiegokolwiek innego kierunku. Z reguły daje ono co najmniej znośne wyniki, rzadko jednak prowadzi do efektów niezwykłych lub zaskakujących. Światło tylne – źródło światła znajduje się mniej więcej za obiektem i oświetla go od tyłu, rzuca więc cienie w kierunku aparatu. Kontrast motywu jest przy tym większy niż przy świetle padającym z jakiegokolwiek innego kierunku, a fakt ten w zasadzie czyni światło tylne nieprzydatnym do zdjęć barwnych. Z drugiej strony, daje ono najbardziej przekonywającą iluzję przestrzeni i głębi w porównaniu z innymi i kierunkami. Jeśli chodzi o fotografię barwną, to światło tylne jest najtrudniejsze w zastosowaniu, ale także, przy właściwym użyciu, najbardziej obiecujące. Prawie niezawodnie prowadzi ono do zdjęć albo niezwykle pięknych i pełnych wyrazu, albo zupełnie chybionych. Jest to rodzaj światła o najbardziej dramatycznym oddziaływaniu, niezrównany w przypadkach, gdy chodzi o wytworzenie odpowiedniego nastroju. Światło górne pada na motyw mniej lub więcej z góry. Jest ono najmniej fotogeniczne, bo płaszczyzny pionowe są za słabo oświetlone, aby można było uzyskać dobre oddanie barw, a cienie za małe i zbyt niekorzystnie usytuowane, aby dawały poprawne wrażenie głębi. W plenerze odpowiednik jego stanowi typowe światło południowe, które początkujący tak chętnie stosuje, bo wtedy jest „tak ładnie jasno”. Natomiast doświadczony fotograf wie, że porą odpowiednią do zdjęć w plenerze są wczesne godziny ranne i późne popołudniowe, kiedy właśnie słońce stoi niżej.

Comments are closed.

Fotografia zdjecia krajobrazow czym jest barwa jasnosc jasnosc we wnetrzach naturalnosc o 2 lista rozrywkowa cechy niefotogenicznosci nieporzadek i chaos nieprawidlowe swiatlo falszerstwo jak widziec fotograficznie rzeczywistosc o 3 lista rozrywkowa o 2 jak ksztaltowac obraz fotograficzny jak korzystac z energii elektrycznej przerwanie obwodu barwa przezroczy jak eksponowac przy swietle sztucznym o 4 lista rozrywkowa o 3 lampa blyskowa swiatlo decyduje o nastroju obrazu swiatlo wplywa na efekt swiatlocienia funkcja cienia cien jako forma o 5 lista rozrywkowa o 4 przerysowanie perspektywiczne obiektu papiery barwne wywolywanie swiatlo lampy przebieg pracy o 6 lista rozrywkowa o 5 praktyka powiekszania jak przechowywac chemikalia wywolywacze jak przygotowywac roztwory etykiety o 7 lista rozrywkowa o 6 woda do roztworow temperatura kapieli stezenie roztworow widzenie fotograficzne widzenie oka o 8 lista rozrywkowa o 7 reakcja oka czego nie widzi oko lustrzanki cechy fotogenicznosci pojecie cech fotogenicznosci o 9 lista rozrywkowa o 8 niedoskonale zdjecia niepewnosc poczatkujacego pojecie symbolu fotograficznego potrzeba sterowania podejscie do obiektu o 10 lista rozrywkowa o 9 ujecie cele ujec kierunek swiatla kontrast oswietlenia o 11 lista rozrywkowa o 10 sztuczne swiatlo swiatlo bezposrednie aureola i rozswietlenie nasadki zmiekczajace swiatlo odbite i przefiltrowane o 12 lista rozrywkowa o 11 stosowanie swiatla odbitego swiatlo dzienne zabarwione swiatlo niebieskie swiatlo swiatlo sztuczne o 13 lista rozrywkowa o 12 instrumenty astronomiczne lunety aparaty lunety i teleskopy pola gwiezdne o 14 lista rozrywkowa o 13 mglawice slonce i planety kontrast fazowy zywe preparaty mikroskopia interferencyjna o 15 lista rozrywkowa o 14 mikroskopia elektronowa skanowanie synchronizacja fotografia ultraszybka oswietlenie blyskowe o 16 lista rozrywkowa o 15 zrodla swiatla krotkie blyski szybkie fotografie urzadzenia synchronizujace materialy zdjeciowe lista rozrywkowa o 16