Światło sztuczne

W porównaniu ze światłem dziennym, światło ze sztucznych źródeł ma zaletę niezmienności i równomierności, zarówno jeśli chodzi o jasność, jak i skład widmowy, przy założeniu naturalnie, że lampy są zasilcie prądem o odpowiednim napięciu i że ma ono stałą wartość. Dlatego prawidłowo naświetlone zdjęcia na błonie barwnej do światła sztucznego, wykonane przy odpowiednim oświetleniu, wykazują z reguły znakomite oddanie barw. Dalsza podstawowa różnica między światłem dziennym i sztucznym polega na tym, że w przypadku tego ostatniego można – w razie potrzeby – użyć dowolnej liczby jego źródeł (w praktyce liczbę tę ogranicza oczywiście natężenie prądu dopuszczalne w danej instalacji). Podczas gdy fotografując w plenerze jesteśmy na ogół skazani na jedno źródło światła – słońce – i na stosunkowo mało efektywny, wątpliwej jakości ekran rozjaśniający – niebo, to pracując we wnętrzach nie mamy ograniczeń, jeśli chodzi o rozmieszczenie i skład pożądanego oświetlenia. Możemy nie tylko użyć tylu lamp, ilu potrzebujemy do zadowalającego oświetlenia obiektu, ale także swobodnie wybrać taki rodzaj lamp, po jakim spodziewamy się najkorzystniejszych wyników. A więc: reflektory – od olbrzymów, umożliwiających osiąganie efektów światła słonecznego, do małych „Baby-Spot”, kładących świetlne akcenty; żarówki osadzone w reflektorach do ogólnego oświetlenia i żarówki przesłonięte ekranami rozpraszającymi, do rozjaśniania cieni. Czasem też możemy sprawić za pomocą lamp błyskowych wyładowczych lub spaleniowych, że wszelki ruch „zastygnie”, a ekspozycję zredukujemy do ułamka sekundy. Poniższe zestawienie stanowi przegląd najczęściej stosowanych rodzajów światła sztucznego.

Comments are closed.

Fotografia zdjecia krajobrazow czym jest barwa jasnosc jasnosc we wnetrzach naturalnosc o 2 lista rozrywkowa cechy niefotogenicznosci nieporzadek i chaos nieprawidlowe swiatlo falszerstwo jak widziec fotograficznie rzeczywistosc o 3 lista rozrywkowa o 2 jak ksztaltowac obraz fotograficzny jak korzystac z energii elektrycznej przerwanie obwodu barwa przezroczy jak eksponowac przy swietle sztucznym o 4 lista rozrywkowa o 3 lampa blyskowa swiatlo decyduje o nastroju obrazu swiatlo wplywa na efekt swiatlocienia funkcja cienia cien jako forma o 5 lista rozrywkowa o 4 przerysowanie perspektywiczne obiektu papiery barwne wywolywanie swiatlo lampy przebieg pracy o 6 lista rozrywkowa o 5 praktyka powiekszania jak przechowywac chemikalia wywolywacze jak przygotowywac roztwory etykiety o 7 lista rozrywkowa o 6 woda do roztworow temperatura kapieli stezenie roztworow widzenie fotograficzne widzenie oka o 8 lista rozrywkowa o 7 reakcja oka czego nie widzi oko lustrzanki cechy fotogenicznosci pojecie cech fotogenicznosci o 9 lista rozrywkowa o 8 niedoskonale zdjecia niepewnosc poczatkujacego pojecie symbolu fotograficznego potrzeba sterowania podejscie do obiektu o 10 lista rozrywkowa o 9 ujecie cele ujec kierunek swiatla kontrast oswietlenia o 11 lista rozrywkowa o 10 sztuczne swiatlo swiatlo bezposrednie aureola i rozswietlenie nasadki zmiekczajace swiatlo odbite i przefiltrowane o 12 lista rozrywkowa o 11 stosowanie swiatla odbitego swiatlo dzienne zabarwione swiatlo niebieskie swiatlo swiatlo sztuczne o 13 lista rozrywkowa o 12 instrumenty astronomiczne lunety aparaty lunety i teleskopy pola gwiezdne o 14 lista rozrywkowa o 13 mglawice slonce i planety kontrast fazowy zywe preparaty mikroskopia interferencyjna o 15 lista rozrywkowa o 14 mikroskopia elektronowa skanowanie synchronizacja fotografia ultraszybka oswietlenie blyskowe o 16 lista rozrywkowa o 15 zrodla swiatla krotkie blyski szybkie fotografie urzadzenia synchronizujace materialy zdjeciowe lista rozrywkowa o 16